NOTÍCIES

L’atur augmenta per poc en Alzira al mes de maig, amb 2.740 persones aturades

L’atur puja al mes de maig fins als 2.740 aturats i trenca la bona ratxa dels últims mesos a Alzira, encara que sols amb 13 persones aturades més. A la Ribera Alta també augmenta la cua de l’atur, amb un total de 11.600 aturats, 24 més que a l’abril. La bretxa de gènere patix un augment considerable, amb un 1,1% més de dones aturades respecte als homes, quedant-se en un 64,4% i un 35,6%, respectivament; una situació que iguala les dades de maig del 2024. I en l’edat, el mateix. Els menors de 25 veuen encara més reduïda la seua presència en la cua de l’atur, amb un 0,6% menys, fent el 7,5%, mentre que les persones entre 25 i 44 anys pugen un 0,9%, arribant a ser el 35,6% dels aturats. I com sempre, la majoria, amb el 56%, correspon als majors de 44 anys. El sector serveis seguix líder de l’atur amb el 65% de les persones en busca d’ocupació. Per la seua banda, a la Ribera Alta la bretxa de gènere també augmenta, amb 7.314 dones front a 4.286 homes a la cua de l’atur. En els grups d’edat pràcticament no hi ha variació, amb dades molt similars a les del mes d’abril. I el mateix amb el sector: serveis seguix al capdavant de l’atur amb només una reducció del 0,2%. En total, 11.600 persones aturades a la Ribera Alta en maig del 2025, 26 menys que al mes d’abril i 400 menys que al mes de maig de l’any passat. Des d’UGT assenyalen que a tota la Ribera, comptant Alta i Baixa, l’atur registrat al mes de maig s’ha situat en 15.724 persones; és a dir, 35 aturats menys que al mes d’abril i 620 aturats menys que el mateix mes del 2024, el que suposa una disminució anual del 3,8%. Pel que fa a la contractació, s’han registrat 917 contractes més que al maig de 2024, amb 7.818; és a dir, un 13,3% més de contractes. Per sexes, el 46,1% han sigut a dones i el 53,9% a homes. Després, la contractació indefinida mensual és queda amb el 37,8% dels contractes, mentre que el 61,6% són temporals. I del total, un 60,4% han sigut a jornada completa i un 39,6% a temps parcial. Per a Eduard Gómez, secretari comarcal d’UGT, cal valorar positivament les dades de creació d’ocupació en un context econòmic mundial marcat per una elevada incertesa. Tot i això, assenyalen des d’UGT, és essencial continuar avançant per corregir alguns desequilibris estructurals i dotar de major estabilitat i qualitat de vida les persones treballadores, reformant el cost de l’acomiadament il·legal o improcedent, tal i com es recull a la Carta Social Europea, i fent realitat la jornada laboral de 37,5 hores setmanals. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

La Unió denuncia que la Generalitat ha retallat un 38% el suport als treballadors agraris en només dos anys

La Unió denuncia la retallada pressupostària aprovada per PP i VOX, sense cap justificació tècnica, de la línia d’ajudes per a millorar les condicions dels treballadors agraris temporers. Una retallada de 95.400 euros en els Pressupostos del 2025, que ha deixat esta partida en només 222.600 euros. Esta partida, que l’any passat arribava als 318.000 euros i que fa només dos anys ascendia a 361.380 euros, es queda ara en tot just 222.600 euros, la qual cosa suposa un descens acumulat del 38% en dos exercicis, els que coincidixen amb el canvi de Govern autonòmic. Esta decisió afectarà de manera directa a centenars de productors valencians, especialment en comarques citrícoles com la Ribera, on es requerix bastant mà d’obra per a recol·lectar les collites. La retallada, assenyalen des del sindicat agrari, no respon a criteris tècnics ni d’eficiència pressupostària, ja que uns 3.000 treballadors temporers i uns 400 productors es van beneficiar d’estes ajudes durant l’últim any. Per a LA UNIÓ, esta retallada està basada en prejudicis equivocats sobre l’origen dels treballadors temporals, als qui s’associa com a persones migrants quan molts d’ells són treballadors espanyols. Afecta molt als productors donada la dificultat en trobar mà d’obra i revertix en que el camp no siga rendible per als llauradors. Esta línia pressupostària no sols permet donar suport a la contractació, sinó que finança serveis fonamentals com l’allotjament digne. També inclou serveis sanitaris i atenció social, així com la prevenció de riscos laborals que garantixen condicions laborals adequades. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

El Departament de Salut de la Ribera impulsa la vacunació del pneumococ per als majors de 75 anys

Els centres de salut del Departament de la Ribera estan citant les persones majors de 75 anys perquè es vacunen de pneumococ. Es tracta d’una nova vacuna que debilita els bacteris que provoquen pneumònies i altres infeccions del tracte respiratori. El pneumococ és un bacteri que afecta al tracte respiratori i que provoca infeccions com l’otitis, sinusitis o la pneumònia bacteriana. Generalment s’associa a bacteris en la sang i fa que la malaltia acabe en l’hospitalització del pacient en el 95% dels casos, que estan un promedi de 12 a 15 dies a l’hospital. Esta nova vacuna va nàixer al 2022, i el més positiu és que la v20 Valente és una dosi única i dona immunitat per a tota la vida. La vacuna aconseguix que el bacteri es debilite i siga menys infeccós; per tant, la capacitat de contagi de la persona vacunada és menor. Així, és recomanable que es vacunen les persones que viuen en residències de persones majors o diversitat funcional, a més de les persones amb immunodeficiència per altres malalties. José Vicente Gozalvo, subdirector d’Infermeria d’Atenció Primària, explica que la població diana a la que estan citant, a hores d’ara, són els majors de 75 anys; tot i això, a partir dels 65 ja és recomanable i es pot demanar al mateix Centre de Salut. Gozalvo explica que la vacuna es pot administrar en qualsevol moment de l’any i destaca l’oportunitat d’estar vacunat del pneumococ perquè les infeccions que provoca en edats molt vulnerables, tant menuts com majors, fa que es desenvolupen malalties molt letals o que requerixen una hospitalització llarga. Pots escoltar ací l’entrevista realitzada a l’Espai de Salut: I ací l’informatiu sencer:

L’Alborxí lidera un projecte europeu per a introduir menjar sostenible, saludable i de proximitat als menjadors escolars

Alzira és un dels pocs punts de l’Estat que participa en el projecte europeu School Food4Change, una iniciativa que busca transformar el model alimentari escolar cap a un sistema més saludable, segur i sostenible. Així, el CEIP Alborxí ha estat reconegut com a centre de referència en l’aplicació d’este nou model. El projecte està finançat per la UE i compta amb la col·laboració d’entitats locals, organitzacions mediambientals, instituts d’investigació, professionals de la salut i, fins i tot, xefs de reconegut prestigi. Participen 20 ciutats de 12 països europeus; a Espanya, només ciutats de València i Madrid. El projecte aposta per dotar el menjar escolar, fonamental en el creixement de l’alumnat, de més qualitat i varietat, tal i com destaca Amparo Ródenas, infermera de la Unitat de Promoció i Programes de Salut del Centre de Salut Pública d’Alzira. L’Alborxí és un dels tres únics centres reconeguts amb el nivell bronze del projecte a la Comunitat, junt amb Catarroja i Cullera. Este reconeixement s’atorga si s’acomplixen quatre pilars: integrar l’alimentació sostenible en el projecte educatiu; fer del menjador un espai agradable, per exemple, amb accés gratuït a aigua d’aixeta; fer activitats sobre alimentació saludable i de proximitat; i col·laborar amb actors locals i promoure hàbits saludables més enllà de l’escola. També hi ha nivells plata i or. De moment, l’Alborxí ha aconseguit el bronze gràcies a activitats com una investigació de productes de proximitat i estacionals, per no permetre menjar nociu al col·legi i per donar importància dins de l’educació física als hàbits alimentaris saludables. Pots escoltar ací l’entrevista realitzada a l’Espai de Salut: Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

La música lidera les activitats culturals de juny a Alzira amb jazz al carrer, música de cambra i un festival de percussió

Alzira es prepara per a viure un estiu vibrant amb tres esdeveniments musicals destacats que ompliran la ciutat de melodies i bones vibracions. I és que el mes de juny compta amb tres cicles ben assolits com són Música al Claustre, la 26a Mostra de Jazz al carrer i el III RiberAlz Festival de percussió. El programa Música al Claustre oferirà una sèrie de concerts al llarg del mes de juny al claustre de la casa de la Cultura amb la participació de músics alzirenys, la Coral Polifònica Ciutat d’Alzira i l’orquestra de cambra de la Societat Musical d’Alzira. Jazz al carrer arriba a partir del dia 12 de juny amb les tradicionals sessions de Jazz a casa, la cloenda del Club de Cinema Alzira amb una pel·lícula relacionada amb el jazz, i les actuacions a la plaça del Carbó i la plaça Germanies. Enguany, amb Sedajazz Latin Ensemble. I per a tancar el mes: III RIBERALZ Festival. Del 24 al 28 de juny de 2025, el Riberalz Festival es converteix en una cita ineludible per als amants de la percussió. La inauguració es realitzarà el dimarts 24 de juny a les 19:30 h al Claustre de la Casa de la Cultura, on actuaran grups reconeguts com J. Planes, T. Torres, R. Humet, i J. Oliveira. El regidor de Cultura, Israel Pérez destaca que Alzira es reaferma en la seua aposta per la música, exercint una vegada més la seua capitalitat cultural. Pots escoltar ací l’entrevista realitzada a El dia per davant: I ací l’informatiu sencer:

La direcció d’UCIN demana l’acta de regidora a Mar Chordà i inicia un expedient disciplinari, arran l’arxiu de la denuncia presentada.

Enrique Montalvà, recolzat pels dirigents d’UCIN a nivell nacional i de la Comunitat Valenciana ha comparegut hui davant els mitjans per trencar els silenci al respecte de la denuncia presentada per la seua companya de partit, Mar Chordà. No va haver mai una denuncia per assetjament sexual i va ser arxivada 17 dies després d’haver-se presentat. La denuncia presentada en la Comissaria la nit del 3 de desembre, després de la roda de premsa de Mar Chordà, va ser inteposada per assetjament laboral i el Jutjat va decretar el sobreseïment el dia 20. S’han presentat dos recursos, un per part de Mar Chordà i un altre per part de la Fiscalia per vexacions. Després de les acusacions en el passat ple del regidor de Vox, Ricardo Belda dient que Montalvà ha estat acusat d’assetjament laboral i sexual, Ucin s’ha trencat el silenci marcat fins ara. Enrique Montalvà quan acabe tot el procés acudirà els tribunals. Enrique Montalvà. El president nacional d’Ucin, Angel Montealegre, ha explicat que han tardat sis mesos en no dir res, perquè fins el mes de març el partit no conegueren l’arxiu de la causa, perquè no s’havien personat. Qui si ho sabia era Mar Chordà i per això considera que hi ha mala intenció que durant sis mesos s’ha continuat atacant a Montalvà, s’han fet declaracions i s’ha presentat una moció de reprovació sabent que la causa estava arxivada. Durant este temps, el partit ha anat recopilant informació sobre les declaracions realitzades en mitjans, en xarxes i ha conclòs a nivell intern obrir un expedient disciplinari a la regidora Mar Chordà per vulneració de la lleialtat al partit ja que han mantingut reunions i negociat amb altres partits com Ens Uneix d’esquenes al partit, per la divulgació de falsedats i pel dany col•lateral creat a Ucin, per les invectives llançades al seu propi company. Un expedient disciplinari que implica la suspensió cautelar de militància fins que es decidisca si l’expulsen o no. A més de l’expedient disciplinari, a Mar Chordà li demanaran que torne l’acta de regidora, i si ella no vol renunciar ja que està en el seu dret, li demanen que passe a ser regidora del grup de no adscrits. Des de la formació política, entenen que calia acabar en esta situació ja no sols pel dany personal a Enrique Montalvà, que té una causa per assetjament laboral arxivada i amb dos recursos, i cap denuncia d’assetjament sexual. Així mateix, des d’Ucin han agraít la col•laboració de la resta de partits del govern de respectar el silenci i han explicat que a més de a Mar Chordà, també s’obriran expedients disciplinaris a més persones.

El Comité d’empresa del Departament de la Ribera acudix a la Inspecció de treball per a negociar amb la Conselleria i aturar la vaga convocada

COMITÉ EMPRESA HOSPITAL

El Comité d’Empresa del personal laboral subrogat de la Ribera, ha sol•licitat la mediació de la Inspecció de Treball per a intentar un acord que evite la vaga programada per als dies 12 i 13 de juny a l’Hospital de la Ribera i els seus Centres de Salut. Esta sol•licitud ve donada per l’incompliment del precepte legal de negociar de bona fe un acord que possibilite la desconvocatoria de la vaga que, en la seua opinió, fins al moment no ha complit la Conselleria de Sanitat, desaprofitant l’oportunitat que va tindre el passat 26 de maig, en el Tribunal d’Arbitratge Laboral. En esta cita amb el Tribunal, tot i que van acudir dos representants de la Conselleria no es va negociar perquè no reconegueren el Tribunal. El passat mes de març de 2023, quan es convoca l’última vaga si que es va negociar, tot i que finalment la negociació no va arribar a bon port. A hores d’ara, el comité d’empresa espera la negociació a través de la Inspecció de Treball per tal de no arribar a fer la vaga. Una vaga a la que estan cridats 1200 treballadors i treballadores de tot el departament de Salut, que foren subrogats per la Conselleria de sanitat, llevat dels serveis mínims. Tal i com explica el comité d’empresa, l’Inspecció de Treball no pot imposar-li a la Conselleria negociar, aleshores caldrà esperar.

Alzira es confirma com una de les ciutat amb més donants de sang amb 1672 persones en 2024.

Encetem este mes de juny amb la primera donació de sang esta vesprada. Al centre de Salut del carrer La Pau, hui es podrà donar sang a partir de les cinc i fins a les 20.30 h.  Des del Centre de transfusions de la Comunitat Valenciana es destaca la solidaritat dels alzirenyes i alzirenys, ja que Alzira és una de les ciutats que té una nòmina de donants consolidat al llarg dels anys. Al 2024 Alzira registra 1672 persones donants, una xifra que des del Centre de transfusions la destaquen com a molt positiva. Per a ser donant, cal tindre més de 18 anys, tenir bona salut. Actualment cada dia se necessiten als hospitals valencians 600 donacions.  Donar sang salva tres vides i sols costa un ratet. Recordem que divendres d’esta setmana la cita serà al Centre sanitari integral del carrer Hort dels Frares, de 5 a 9 de la nit.

Alzira Ràdio 107.9 fm Player oficial