La Policia Local cel·lebrarà divendres el seu 150 aniversari amb un audiovisual sobre la seua història i un reconeixement als agents veterans

La policia local d’Alzira commemorà ahir el 150 aniversari de la seua creació. El pròxim divendres ho celebrarà amb un acte institucional de benvinguda als nous agents a les instal·lacions de la Central de la Policia Local a l’avinguda del Pare Pompili 15. Es farà un reconeixement als agents que porten 25 anys en el cos i també es presentarà el material gràfic i vídeo creat a tal efecte que recorda els 150 anys d’existència. Fa segle i mig l’ajuntament de l’aleshores vila d’Alzira, presidit per l’alcalde José Dolz Mart va decidir unificar els diferents cosos de seguretats existents. Fins a eixe moment eren els vigilants nocturns, anomenats popularment serens i alguns vigilants diürns, els encarregats de garantir la tranquil•litat dels alzirenys i alzirenyes a la vila, mentre que al terme era la guarda rural l’encarregada d’eixa funció. En l’espai Dones amb històries, la nostra companya Beatriz Tortosa parlà amb la primera dona mando del cos alzireny, María José Ripoll, qui té l’esperança que més dones tinguen càrrecs de comandament tant a Alzira com en altres institucions. La policia alzirenya començà el seu treball de servici públic en el vestíbul d’entrada de la casa consistorial al carrer de Sant Roc 6, fins que en el mes de setembre de 1997 la seu policial fou traslladada al número 12 del mateix carrer, a la coneguda Casa dels Martínez, fins el 13 de març de 2023 en que es traslladaren a l’actual seu.
Tres robatoris en els últims dies als casals de la Falla Camilo Dolz, la Falla Hernán Cortés i la seu de la Junta Local Fallera

En els últims dies s’han produït robatoris als casals de les falles Camilo Dolz i Hernán Cortés així com en la mateixa seu de Junta Local Fallera, en ple centre de la ciutat. En l’entitat central de les falles s’ha calculat unes pèrdues d’uns 2.000 € entre la beguda sostreta i sobretot diversos trages de faller amb què es vestix al portaestendard. Al casal de Camilo Dolz es furtaren coses del rebost i càmeres frigorífiques així com xicotets electrodomèstics. Al casal d’Hernán Cortés entraren un mes abans, el 26 de desembre quan s’emportaren la caixa registradora ja que no podien obrir-la en el moment. En Junta Local Fallera s’endugueren a més de la roba del portaestendard, tot tipus de begudes, alcohol, menjar, una cafetera i fins i tot botelles de beguda encetades. Vallés recomana a les Falles augmentar la seguretat, especialment en aquells casals que tinguen claus més convencionals.
La Regidoria de Serveis Socials d’Alzira organitza el I Concurs de cartells per al 8 de març, Dia Internacional de la Dona, en el qual poden participar totes les persones majors de 16 anys

Alzira organitza el primer concurs de cartells per al 8 de març, el Dia Internacional de la Dona. Fins al dia 19 de febrer els majors de 16 anys poden presentar les seues propostes. El primer premi, a més de representar tots els actes relacionats amb el 8M, està dotat amb 100 euros. L’Ajuntament d’Alzira, des de la Regidoria d’Igualtat, ha organitzat este primer concurs per a involucrar i animar a tota la ciutadania a que col·labore en el dia internacional de la dona. Els requisit únic és ser major de 16 anys. Es pot presentar un màxim de dos obres, que han de ser en format A3 vertical, han de complir les mesures de 420×297 mm. Està permesa qualsevol tècnica o procés artístic, però és obligatòria la llegenda “8 de març. Dia Internacional de la Dona”. El jurat del concurs valorarà l’originalitat, la creativitat i qualitat de les obres. La personalitat, la composició del text i tipografia, la tècnica de la imatge i el color també són rellevants, així com la relació amb el tema. Les obres han de presentar-se fins al dilluns 19 de febrer, inclòs, de forma presencial al Centre de Serveis Socials del Carrer Rambla, l’Edifici de la Clau. L’horari és de dilluns a divendres de 9 a 14. L’obra haurà d’anar dintre d’un sobre tancat amb la frase «Concurs de Cartells. Dia Internacional de la Dona» acompanyat d’una còpia del DNI, una declaració responsable i la fulla d’inscripció. Els dos documents últims se proporcionaran en recepció del Centre social.
Alzira estrenarà el mes de febrer amb la ruta dels esmorzars “Entre Pa i Borreguet”, que implicarà a bars i forners

L’Ajuntament d’Alzira, a través d’Idea, posa en marxa una idea innovadora, una ruta d’esmorzars que implica forns i bars i que ha sigut iniciativa de la falla Sant Joan. La iniciativa s’anomena “Entre Pa i Borreguet” i farà que al llarg del mes de febrer es promocione anar a esmorzar als vuit bars que en formen part. Hui s’ha presentat en Idea esta iniciativa que compta amb la participació del gremi de forners, l’associació empresarial d’Alzira i l’Ajuntament d’Alzira. En esta ruta d’esmorazars s’han emparellat vuit forns amb vuit bars, que elaboraran cadascú un un entrepà anomenat Borreguet. L’únic requisit és el nom de Borreguet i el pa, i cada bar confeccionarà l’entrepà com vulga. Aquelles persones que vulguen participar, han d’emplenar un passaport on es segellaran els vuit esmorzars diferents i s’entrarà a un sorteig. D’altra banda, s’anirà votant al millor esmorzar i al millor pa. A més totes les persones que participen en la ruta podran participar en la votació a través d’un qr. Es votarà per a triar el Borreguet d’Or al millor pa i al millor entrepà. Les persones que completen el passaport optaran al sorteig de deu esmorzars dobles en el bar guanyador del Borreguet d’Or. Tal i com explica Vicent Ordàs de la falla Sant Joan és una iniciativa que vol posar en valor el paper del forns, moure l’economia local i implicar- se en la ciutat. Tots els sectors implicats han mostrat la seua satisfacció per esta iniciativa que s’espera que siga un èxit.
Hui Alzira ha recordat les víctimes alzirenyes de l’Holocaust en un acte en pro de la construcció i enfortiment d’una societat democràtica

Hui Alzira ha recordat les víctimes de l’Holocaust, en concret els 8 alzirenys que patiren el genocidi nazi als camps de concentració. Este dissabte, 27 de gener se commemora oficialment el Dia Internacional de Commemoració en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust. Una data que recorda el 27 de gener de 1945, quan es va alliberar el camp d’extermini nazi d’Auschwitz. A l’acte de hui, s’ha fet apologia de la democràcia i les llibertats que defensaren les víctimes de l’Holocaust. L’alcalde d’Alzira, regidors, familiars de les víctimes i associacions civils s’han concentrat a les 12 a la Plaça Herois de Mauthausen en pro de la construcció i enfortiment d’una societat democrática en un moment convuls internacionalment, com ha explicat l’alcalde d’Alzira. Alfons Domínguez ha evidenciat que el genocidi nazi també va afectar als espanyols i valencians. Al manifest, que es llegirà de nou al ple del dia 31, ha destacat que s’ha d’actuar per a que no caiga en l’oblit. Manuel Román, fill de Fermín Román, conta la història que va viure son pare, a qui traslladaren a un camp d’extermini nazi per ser republicà. El regidor de Patrimoni Històric, Xavi Pérez, ha destacat la tasca que han de fer les administracions per a garantir els drets humans. A través del coneixement del passat, vigilar el present i actuar cap al futur. Per últim, s’ha fet un minut de silenci en memòria de Francisco Boluda, Bernardo Lairón, Fermín Román, Avelino Abril, Agustín Flores, Francisco Peris, Rafael Sivera i José Maria Fuentes, els huit alzirenys víctimes del genocidi.
L’activista social Xavier Cantera recull en un llibre articles sobre Alzira que va publicar en la revista Al Cor

La falla La Malva continua amb les seues activitats culturals i hui el tor és per als poemes. A les set i mitja tindrà lloc un recital de poesía escénica i la presentació del poemari Nàixer tantes vegades de Vicent Camps i Teatre d’impostures de David Vidal. Ambdós publicats pel Petit Editor. També esta vesprada es presenta un altre llibre, “Al cor de Mi ciudad”, una recopilació dels articles que Xavier Cantera va publicar al setmanari “Al Cor” en la primera década dels 2000. Un recull de la seua mirada de la ciutat en aquells anys, tot i que també inicia el recull amb l’expulsió dels Caputxins de l’església de l’Encarnació als anys 70, on ell és protagonista. Cantera amb este llibre i un de poesia que publicarà el mes de juny, commemora així el seu vuitanta aniversari. En la presentació de hui, l’acompanyaran l’autor del proleg, Rafa Roca, l’editor Arturo Blasco, l’arxiver municipal Aurelià Layron. Esta obra és la segona que publica Reclam de Xavier Cantera, ex director del centre d’Adispac i activista social, que al 2020 ja va publicar un recull de relats curts publicats inicialment en “El Alfil”. La presentació serà a les set i mitja a l’Arxiu Municipal.
Alzira està present a Fitur 2024 amb la campanya Alzira en verd i una demostració de l’espardenyà amb la seua versió 2.0

Des d’ahir i fins el pròxim diumenge 28 de gener la Fira Fitur, recull tots eñs atractius turístics de la Comunitat Valenciana, on estarà present Alzira, un estand compartit amb 500 activitats programades. Hui les falles alzirenyes i la gastronomia són les protagonistes. Al llarg de la jornada de hui assistiran les falleres majors de la ciutat, Zaira Cano i Anna Albelda, junt a la regidora de Festes, Mar Chordà i els membres del departament municipal de turisme. Pel que fa a la gastronomia local, el restaurant d’Alzira Ca Tomás tornarà a cuinar este migdia a Fitur l’espardenyà on presentarà la seua versió 2.0. Una nova versió que reinterpreta este plat típic. El cuiner local Tomás Blay, reinventa este guisat d’anguila, creïlles, ou i carn amb una estètica moderna. Demà, l’alcalde d’Alzira, Alfons Domínguez junt al regidor de Turisme, Xavi Pérez, estaran presents a Madrid per a donar a conèixer l’Anell Verd, una infraestructura verda que defineix la política mediambiental i turística de la ciutat.
El Director General de Cultura de la GVA visitarà demà l’institut Rei en Jaume per a debatre amb l’alumnat noves mesures culturals per als joves

Este matí, el Director General de Cultura de la Generalitat Valenciana, Sergio Arlandis, ha passat per les ones d’Alzira Ràdio al programa El Jaume Parla. Ho ha fet per a parlar de la roda de premsa de demà a l’Institut Rei en Jaume, on els alumnes del centre podran fer preguntes i propostes culturals al representant autonòmic. Demà, es debatran al centre educatiu alzireny totes les inquietuds dels joves estudiants pel que fa a la cultura. Hui, al programa matinal El Jaume Parla, la directora del centre Macarena Tabacco i dos alumnes l’han entrevistat i han avançat el que serà la roda de premsa de demà. Assistiran també la Regidora d’Educació, Virtuts Piera i el regidor de cultura, Israel Pérez. Les dos alumnes, Ana i Esther han demanat més mesures al director general per a adolescents menors de 18 anys, com un bo cultural per a ells o subvencions per al cinema o el teatre. A més, també han tractat els beneficis que aporta la cultura a les aules i a la societat. Sergio Arlandis, director general de cultura, ha denunciat que els espais de cultura i educació cada vegada es restringixen més. Ha fet referència als fets violents que han ocorregut a Alberic i ha sentenciat que la lectura i els clàssics tenen molt de pes en l’educació. El director ha agraït que l’institut l’haja convidat a esta roda de premsa i pretén prendre nota de totes les propostes. És el primer institut que visita com a director general de cultura, encara que ja ha estat més vegades a la ciutat. A més, ha considerat Alzira un referent en cultura per totes les ofertes que dona als seus ciutadans.
Quaranta municipis s’unixen per a commemorar el centenari del poeta Vicent Andrés Estellés, una iniciativa nascuda a Alzira amb una xarxa d’activitats culturals

Quaranta municipis participen en un projecte per a commemorar el centenari d’Estellés La plataforma Estellés als pobles oferirà una programació diversa amb concerts, teatre, dansa, lectures, recitals o exposicions. Ahir se celebrava la primera de les reunions de treball en el municipi de Burjassot, on va nàixer el poeta, i a la que van assistir representants dels diversos pobles, entre els quals es trobava el regidor de Cultura de l’Ajuntament d’Alzira, Israel Pérez, junt al tècnic de Cultura Jordi Verdú. Tant Burjassot, municipi acollidor, com la resta de municipis presents van mostrar la seua estima per la cultura i la llengua i per la figura d’Estellés, poeta valencià més prolífic, més llegit i més popular de tots els temps. La programació és autònoma de cadascun dels Ajuntaments perquè desenvolupen les seues activitats habituals i, d’altra banda, es proposen algunes activitats conjuntes que vertebraran el territori i les comarques. Tot açò agrupat baix la marca ESTELLES ALS POBLES amb un logo creat per a unificar totes les accions portades a terme. Israel Pérez, regidor de cultura explicava que la iniciativa ha nascut a Alzira. A més a la jornada d’ahir es va tractar les tres línies de treball ESTELLÉS ALS POBLES, ESTELLÉS AL PAÍS I ESTELLÉS A LES XARXES que seran els paraigües de les diferents activitats que es desenvoluparan. Per engegar la marxa es va convidar els ajuntaments participants a aprovar a cada un dels plenaris municipals una moció per a declarar l’ANY CULTURAL ESTELLÉS i donar impuls administratiu i institucional al projecte.
Els Premis Pont de Ferro de la Junta Local Fallera premiaran enguany els alzirenys Ruben Pastor i Juan Ortega Pelufo i el Cercle alzireny La Gallera, entre altres, pel seu mèrit cultural

L’agenda falllera té una nova cita el pròxim 1 de març amb el lliurament dels premis Pont de Ferro. Uns premis a l’activitat cultural que enguany rebran alzirenys com Ruben Pastor, Juan Ortega o entitats com el Cercle alzireny la Gallera, entre altres. La Junta Local Fallera d’Alzira, atorgarà el Pont de Ferro al millor Cartell de Falles 2024 a Miguel Ángel Muñoz Higueras. El Cercle alzireny La Gallera rebrà Pont de Ferro a les activitats culturals col•lectives de les falles. Enguany a més es destacarà l’activitat de Ruben Pastor, membre de la comissió de toponimia alzirenya, que va vvora reconeguda la seua tasca per les falles de la ciutat amb la insignia d’or de la Junta local fallera el 2021. El faller d’El Mercat, Juan Ortega Pelufo tindrà el Pont de Ferro a la trajectòria cultural des de dins de les falles. A més també es reconeixerà la trajectòria cultural i solidària en la Comunitat Valenciana, un reconeixement que rebrà la Fundació Once a títol col·lectiu i a títol individual, el premiat serà el gandienc Miguel Pérez Peiró, creador del portal web Infofalles i gran coneixedor de les falles d’Alzira tal com ho explicava el vicepresident de la junta local fallera, Enric Llorca.


















