NOTÍCIES

La ruta “Caminant amb Jaume I” reunix vora 100 persones en les tres passejades realitzades a Alzira la setmana passada

Prop de cent persones assistiren a la ruta “Caminant amb Jaume I” durant els tres dies en què es va realitzar la passada setmana. Una ruta que posa en valor la relació del monarca amb Alzira a través d’un passeig per diferents punts clau de la ciutat. El regidor de Patrimoni, Xavi Pérez, explicava que esta ruta, creació de la tècnica de Turisme Mayka Rubio, va tindre molt bona acollida entre les persones que hi participaren del recorregut, que comença als Casalicis i finalitza a les muralles, a la Vila. En definitiva, un balanç molt positiu. I és que segons comenta el regidor, a la gent que hi assistí li agradà molt no només la ruta, sinó el sistema de codis QR i audioguies que incorporen les diferents parades del recorregut. De moment, no hi ha més rutes organitzades a curt termini, però des de la regidoria volen anar implementant-la, especialment de cara a la celebració en 2026 del 750 aniversari de la mort del Rei en Jaume. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Alzira commemorarà la Setmana de l’Arxiu amb visites guiades i divulgatives de l’Arxiu municipal per a la ciutadania

Informació, arxiu i democràcia és el títol de la jornada que el pròxim 13 de juny tindrà lloc per a commemorar la Setmana internacional dels Arxius. Per això, des de l’Arxiu municipal s’han preparat sessions divulgatives perquè la població visite l’arxiu i conega els seus fons. Alzira se suma a la commemoració de la Setmana Internacional dels Arxius amb estes activitats que pretenen fer més accessible l’arxiu. Segons explica el nou arxiver municipal, Joan Carles Faus, l’arxiu mostra la nostra identitat col·lectiva, la memòria viva d’Alzira, les veus del passat i les claus per entendre el present. Durant la setmana del 9 a l 13 de juny es faran sessions divulgatives, per a la població, de 45 minuts en la franja horària de les 17 a les 19 hores, en les quals es farà una breu introducció sobre les funcions dels arxius, la importància dels fons documentals d’Alzira, la seua estructura i les diverses maneres d’obtenir informació a través dels documents públics. El nou arxiver, especialitzat en informació electrònica, pretén que estes jornades siguen les primeres per obrir l’arxiu a la població i trobar un nou perfil d’usuari, que té accés electrònic. Eixe és el repte de l’Arxiu ara mateix. Faus ha destacat l’interés de l’Arxiu d’Alzira ja que és un dels pocs de la Comunitat Valenciana que conserva totes les actes de l’Ajuntament des de segle XIII fins al segle XXI de forma continuada. Pots escoltar ací l’entrevista realitzada a El dia per davant: I ací l’informatiu sencer:

El Comité d’Empresa del Departament de Salut de la Ribera convoca al personal subrogat a una vaga els dies 12 i 13 juny

El Comité d’Empresa del Departament de Salut de la Ribera ha convocat als 1.200 professionals subrogats a dos dies de vaga: el 12 i 13 de juny, per la falta de voluntat de la Conselleria de Sanitat de desenvolupar un Conveni Col·lectiu que actualitze i millore les condicions de treball del personal subrogat de la sanitat. Després de set anys des que la Conselleria de Sanitat assumira la gestió directa del Departament de Salut, el personal laboral ha vist com, en lloc de millorar, les seues condicions han empitjorat considerablement, patint maltractament, menyspreu, enganys, deixadesa, greuges, retallades i incompliments, convertint este col·lectiu laboral en personal de segona categoria. Els motius que porten a aquesta convocatòria de vaga són, tal i com afirma el Comité: la negativa de Sanitat a consignar una partida pressupostària per fer possible un nou conveni; el desmantellament de serveis assistencials bàsics, amb la pèrdua de llocs de treball i l’empitjorament de les condicions laborals dels treballadors i treballadores afectades; i la legislació en contra del criteri establit pel Tribunal Suprem en matèria d’excedències del personal subrogat. Enrique Martínez, president del Comité, entén que la resposta de la vaga serà majoritària. Esta convocatòria de vaga ve acompanyada per l’anunci de concentracions del Comité d’Empresa davant les Corts Valencianes i la Conselleria de Sanitat els pròxims 28 i 29 de maig. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

La Cirurgia Plàstica i Reparadora de l’Hospital de La Ribera és designada com un dels serveis de referència al Sistema Valencià de Salut

La Conselleria de Sanitat ha designat al Servei de Cirurgia Plàstica i Reparadora de l’Hospital Universitari de La Ribera com un dels serveis de referència dins del Sistema Valencià de Salut, al costat d’altres sis hospitals de la Comunitat Valenciana. El servei és referent en reconstrucció mamària. Esta distinció reconeix l’excel·lència, la qualitat assistencial i l’elevada productivitat d’un equip altament especialitzat que oferix tractaments avançats en patologies de gran complexitat. Per a la gerent del Departament de Salut de La Ribera, Rosabel Ribes, este reconeixement té un valor especial per a l’Hospital de La Ribera, ja que la Cirurgia Plàstica i Reparadora és una especialitat de màxima complexitat i alt nivell d’especialització. Este Servei de Cirurgia Plàstica oferix tant reconstrucció immediata com diferida, amb tècniques avançades adaptades a cada pacient, incloent-hi pròtesi, expansors i procediments amb teixits autòlegs com el penjoll DIEP, que utilitza pell i greix de l’abdomen sense danyar els músculs ni emprar implants. Esta tècnica innovadora només està disponible en centres amb equips especialitzats en microcirurgia. L’equip, liderat pel doctor José Mallent, també aborda tractaments quirúrgics de cremades, tumors, malformacions congènites i reconstrucció de teixits blans, reafirmant el seu paper com a unitat de referència en cirurgia plàstica reparadora d’alta especialització. Recordem que a més de Cirurgia Plàstica i Reparadora, l’Hospital Universitari de La Ribera compta amb altres especialitats d’alta complexitat, com a neurocirurgia, oncologia radioteràpica, cirurgia toràcica, cirurgia maxil·lofacial o cardiologia intervencionista. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

En el Dia Mundial de la Donació de Llet Materna, hui es posa el focus en l’altruisme de les mares donants

Hui se celebra el Dia Mundial de la Donació de Llet Materna amb l’objectiu d’agrair l’altruisme de les mares donants, que salven vides compartint la seua llet amb qui més ho necessita. De fet, 417 bebés prematurs van ser alimentats als centres hospitalaris públics de la Comunitat durant el 2024 gràcies a la donació de 322 mares. En total, 838 litres de llet repartits a les UCIs neonatals. En el que portem d’any 2025, altres 138 xiquets han sigut alimentats amb les donacions realitzades, amb 243 litres distribuïts de 186 mares fins a l’abril. L’encarregat de rebre, processar i distribuïr les donacions és el Banc de Llet Materna, adscrit al Centre de Transfusió de la Comunitat. La llet donada està destinada a ser utilitzada per a bebés hospitalitzats, especialment per a aquells prematurs amb un pes inferior a 1.500 grams en nàixer o una edat gestacional inferior a les 32 setmanes. També se’n poden beneficiar bebés que necessiten cirurgia intestinal o amb cardiopaties congènites o greus retards de creixement, entre altres. Pot ser donant qualsevol mare sana que estiga alletant amb èxit el seu fill o filla i que desitge extraure’s llet per a donar-la al banc. No obstant això, no es pot donar llet si es consumeix alcohol, tabac, drogues o un excés de cafeïna, si es patix alguna malaltia crònica important o si es pren algun medicament incompatible amb la lactància. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Alzira exposa les accions per adaptar-se als riscos climàtics a la Biennal de les Ciutats en Transició 2025 de Grenoble

La delegació alzirenya que està visitant Grenoble dins del projecte europeu ClimateGO està agafant idees per a implantar-les a Alzira. Una d’elles és la renaturalització dels espais escolars per a fer zones d’ombra i obrir els patis escolars a la utilització de la ciutadania. La delegació ha visitat escoles on s’ha produït esta transformació. on els xiquets i xiquetes aprofiten millor l’espai exterior en el pati on abans hi havia formigó. Es va reemplaçar amb 2 arbres, amb diferents nivells tipogràfics i herbes silvestres incloses i espais diferents per activitats amb una inversió de 150.000 €.  Este segon dia de la reunió internacional del projecte va estar ple de presentacions i visites a diferents llocs. Els  va impressionar especialment l’enfocament multinivell de la ciutat de Grenoble per a la presa de decisions sostenibles i la gestió de riscos, A la vesprada, també es va aprendre com crear un espai segur, inclusiu i verd per a la infància, i com retornar-li espai al riu per a millorar la protecció contra inundacions. L’Ajuntament d’Alzira ha aprofitat esta visita a la ciutat francesa per a participar en la Biennal de les ciutats en transició 2025, on  l’alcalde d’Alzira ha fet una intervenció sobre la transició ecològica justa, junt als Alcaldes de Grenoble, Guimeraes (Portugal), Hessen (Alemanya), Brazzaville (Congo) i el Cap de Representació Regional de França a la UE. Domínguez ha explicat la planificació per a la transició i reconstrucció, i les bones pràctiques a les ciutats i com fer que la participació ciutadana siga major i puguen tornar a confiar en les institucions i reforçar la democràcia. També l’equip  alzireny intervé hui en la Biennal explicant les accions que s’estan portant a terme en Alzira per adaptar-se als reptes i riscos climàtics. L’alcalde d’Alzira ha destacat la importància de la invitació de l’alcalde de Grenoble a participar en esta Biennal amb ciutats capitals verdes. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

L’Ajuntament d’Alzira reclama civisme i col·laboració ciutadana davant l’increment de vandalisme en la zona de l’anell verd

El departament de Medi Ambient alerta sobre l’increment d’actes vandàlics en la zona de l’anell verd. Des de l’Ajuntament estan treballant per a reposar allò trencat, però demanen la col·laboració ciutadana i el civisme per evitar estes conductes que afecten els nostres espais i les butxaques de tota la ciutadania. Durant les últimes setmanes s’ha detectat bancs i papereres trencades i restes de botellot en algunes zones verdes que formen part de l’anell Verd d’Alzira. És per això que es demana civisme i avisar a la policia quan es detecten estes situacions, ja que s’està fent malbé un espai que podem gaudir tots. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Alzira acull demà la 8a Trobada Intercultural “Dones i Poesia”

Alzira acull demà a les sis de la vesprada la 8a Trobada Intercultural: Dones i Poesia. Es tracta d’un recital poètic en el Claustre de la Casa de la Cultura d’Alzira que se suma a les iniciatives que visibilitzen la diversitat cultural d’Alzira, i des de la mirada de les dones, que organitza la Taula per la convivencia. Tal com explica la portaveu d’Amnistia, Creu Antón, este acte és alhora expressió literària i reivindicació: veus de dones posant en valor els versos d’altres dones. I pel camí, la preparació de l’acte, moltes complicitats, riqueses culturals i lligams personals i socials. Hi participen dones majorment, tot i que està obert a qualsevol persona que vulga llegir una poesia seua o d’altres poetesses. Enguany es comptarà amb la cantautora Àgueda Segrelles i amb la col·laboració de l’Ajuntament d’Alzira i de Radio Disversa. A més de poesia, també hi haurà un tast de gastronomia dels països d’origen i de les cultures de les dones participants. Recordem que la plataforma Taula per la Convivència d’Alzira és un grup d’entitats socials que treballen a Alzira en l’àmbit dels Drets Humans i la defensa de les persones en situació de vulnerabilitat. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Agenda d’activitats: 16, 17 i 18 de maig de 2025

Esta vesprada i amb motiu de la celebració de Sant Isidre, l’Ajuntament d’Alzira commemorarà esta festa una ofrena d’una corona de llorer en la plaça del Regne junt al Monument al Llaurador a les 19 h; a les 19:30 tindrà lloc una eucaristia en l’Esglèsia de Santa Caterina i a les 20 h es lliuraran les insígnies d’argent a Andrés Rubio i Salvador Iborra, per la seua trajectòria vinculada a l’agricultura. Alzira commemora este cap de setmana la seua patrona, la Mare de Déu del Lluch, i ho fa amb la tradicional ofrena de flors i fruits al Santuari que tindrà lloc diumenge a les set de la vesprada. Dissabte el santuari estarà obert pel matí i per la vesprada per a tota aquella persona que vulga participar en la campanya de recollida d’aliments no peribles i d’higiene personal, que enguany la Reial Confraria de Nostra Senyora del Lluch destinarà a la llar Santa Teresa Jornet. I dissabte al matí, Alzira acull el primer tram de la 5a edició del Descens del  Xúquer, entre el port d’Alzira i Algemesí. Es tracta d’una iniciativa popular que consistix en baixar pel riu amb piragua, però també tenen l’opció de fer-ho en pàdel surf. El descens d’este dissabte s’iniciarà a les 10:30 h des del Pont de Ferro d’Alzira fins al Port del Club Scooter d’Algemesí. Les inscripcions estan tancades. I Mig Any Fester: hui a les 19:00, tardeo a la plaça del Mercat a càrrec de Lulú i los tigretones. A les 22:00, sopar de les Corsàries de la Ribera i després música fins acabar. Dissabte l’activitat arranca prompte, a les 9:30, amb l’esmorzar a la pl. del Regne, seguit a les 11:30 del repartiment d’ingredients de l’Olla Mora. Com no podia ser d’altra manera, a continuació tindrà lloc el Concurs d’Olla Mora, amenitzat per la xaranga EL K-BÀSS i on participen diferents associacions d’Alzira a banda de les filaes i comparses. A les 17:00, el Casal de Pere Morell acollirà la vestida per al concurs de Caps i Esquadres. I a les 18:00 tindrà lloc ja el concurs. A les 20:00 hi haurà altre tardeo a la pl. del Mercat amb el “Pequeño Vikingo”, i a les 22:00, de nou, el sopar. Diumenge torna l’esmorzar a les 9:30 a la pl. del Mercat i a les 12:00 concert de música festera de l’Agrupació Ibn Jafadja de la SMA a la pl. Major. Durant el concert es farà una rifa solidària a benefici dels afectats per la dana.Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Alzira Ràdio 107.9 fm Player oficial