NOTÍCIES

“Existim, resistim i exigim”: Dia Internacional de la Fibromiàlgia i la Síndrome de la Fatiga Crònica

“Existim, resistim i exigim”. Amb estes tres paraules finalitzava el manifest que l’Associació d’Afectats per la Fibromiàlgia de la Ribera ha preparat amb motiu del Dia Internacional de la Fibromiàlgia i la Síndrome de la Fatiga Crònica, celebrat hui 12 de maig. Recordem que la fibromiàlgia és una malaltia amb un conjunt de simptomes que produïxen dolor. Físicament no existix una causa per a este dolor, però la persona té. Per això, té una relació directa amb la neurologia. Entre els símptomes més comuns es troben la fatiga crònica i els problemes digestius, però la fibromiàlgia també inclou sequedat als ulls, picors, parestèsia, i molts altres. Ángela López, presidenta d’ADAFIR, aprofitava els micròfons d’esta casa per a llegir el manifest que han preparat des de l’Associació. En ell reivindiquen la necessitat de no oblidar a qui patix esta malaltia i demanen mesures concretes: diagnòstics certers, rigorosos i humans; formació sanitària obligatòria i específica; tractaments personalitzats i multidisciplinars; accés a suport psicològic i social continuat, investigació pública urgent; protecció laboral efectiva; reconeixement de discapacitats; i perspectiva de gènere real. Pots escoltar ací el manifest sencer i l’entrevista realitzada a El dia per davant: I l’informatiu sencer ací:

S’inicia la recollida solidària al Santuari coincidint amb la celebració de l’ofrena de flors i fruits a la Mare de Déu del Lluch, patrona d’Alzira

Maig és el mes de Maria i Alzira commemora la festivitat de la seua patrona, la Mare de Déu del Lluch. Enguany se celebra el 59 aniversari de la Coronació Canònica de la imatge, que organitza la Reial Confraria. Fa segles els llauradors alzirenys realitzaven l’ofrena de manera popular i la Mare de DÉu era invocada coM a Patrona d’Alzira. En l’ofrena, a més, es canviava el ram de flor de taronger per un de nou. Passats els anys i en l’actualitat, l’ofrena té un doble vessant. D’una banda, es continua fent l’ofrena de flors i fruits per part de les entitats i associacions de la ciutat però també es fa una aportació solidària. Un any més, la confraria ha organitzat una campanya de recollida d’aliments no peribles i d’higiene personal durant el mes de maig, dirigida a les entitats, associacions i particulars del poble d’Alzira. Els productes en esta ocasió aniran destinats a la llar Santa Teresa Jornet d’Alzira. Els productes es portaran al mateix Santuari per la vesprada des de hui i fins al dissabte des de les 18 H a les 20 h, i també dissabte pel matí entre les 10 i les 13 hores. El diumenge 18 de maig tindrà lloc la tradicional ofrena de flors i fruits a la Mare de Déu del Lluch al Reial Santuari. Pots escoltar ací l’entrevista realitzada a El dia per davant: I l’informatiu sencer ací:

Compromís presenta més de mil esmenes als Pressupostos de la Generalitat del 2025 i reclama actuacions clau per a Alzira

Ampliar el pàrquing de l’Hospital de la Ribera, establir una base SAMU per als professionals d’urgències, fer una residència per a Adispac… Estes són algunes de les esmenes que Compromís ha fet en clau alzirenya als Pressupostos de la Generalitat per al 2025, uns pressupostos que per al partit arriben molts mesos tard. Este matí, l’alcalde d’Alzira, Alfons Domínguez, i el diputat a les Corts per Compromís Carles Esteve anunciaven una part de les mil esmenes que des del partit han fet als pressupostos de Generalitat, la part que pertoca a Alzira i la comarca. Les primeres esmenes es centren en la situació sanitària a la Ribera. Així, Esteve denunciava la reducció constant del pressupost d’ampliació de l’Hospital de la Ribera, que ha passat en dos anys d’1 milió i mig d’euros a poc més de 200.000. Des de Compromís també demanen que s’amplie el pàrquing i que siga de titularitat pública, que s’establisca una base SAMU on el personal d’urgències puga descansar, que es recupere la meitat del servei de Cirurgia Cardíaca i que s’incorporen més professionals de la sanitat com infermeres escolars, nutricionistes i psicòlogues clíniques, per a pal·liar la mancança de personal. Pel que fa a la ciutat d’Alzira, les esmenes als pressupostos inclouen construir la residència per a Adispac, rehabilitar els edificis de la pl. Ribera a l’Alquerieta, ja que l’empresa es va retirar dels treballs. I també demanen a Generalitat que prenga accions, si no delegant la gestió, comprant l’edifici per a donar ús a les 78 vivendes de l’edifici a Tulell en mans de la Sareb. Des de Compromís també reclamen que s’execute el projecte del nou centre Carmen Picó per a donar resposta a la reivindació dels usuaris i les seues famílies, i que s’accelere el retorn de l’hospital de Santa Llúcia a l’Ajuntament, però restaurat i en condicions adequades. A banda de les esmenes als pressupostos 2025, Domínguez destacava altres reivindicacions no ateses per la Generalitat, segons denunciava, per falta de voluntat política. I mostrava, junt amb Esteve, la certesa que cap de les esmenes serà realment considerada per l’actual govern autonòmic, malgrat considerar-les clau per a Alzira i la comarca. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

La Generalitat llança el ‘Bo Recuperem Turisme’ per als municipis afectats per la riuada

La Generalitat Valenciana ha anunciat el llançament d’un ‘bo viatge’ per a afectats per la dana. Un bo que comptarà amb un pressupost total de 5,1 milions d’euros i beneficiarà a 17.000 persones, entre elles alzirenys i alzirenyes. Sota el títol de ‘Bo Recuperem Turisme’, la Generalitat posarà a la disposició de les persones sol·licitants 350 euros per a gaudir durant tot l’any i independentment del gasto que es faça en la reserva del viatge. L’únic requisit és ser d’un municipi afectat per la dana, com Alzira, i major d’edat. Cada persona beneficiària rebrà fins el 50% de la seua reserva amb un màxim de 350 euros per a allotjar-se en hotels, càmpings o apartaments de la Comunitat Valenciana adherits al llistat d’empreses turístiques valencianes. Este bo, a diferència del bo viatge que s’ha llançat altres anys per a subvencionar estades turístiques a la Comunitat Valenciana i desestacionalitzar el turisme, es podrà gastar durant tot l’any, incloent la temporada alta. El termini per a fer ús d’estos viatges serà del 26 de maig fins a finals de 2025. El termini per a poder sol·licitar este bo començarà dilluns que ve, dia 12 de maig a les 10 del matí i es farà a través de la petició de cita prèvia en l’adreça web: https://bonoviajecv25.gva.es/. Pots escoltar ací l’entrevista realitzada a El dia per davant: I ací l’informatiu sencer:

Alzira participa en un projecte europeu que afavorix la trobada entre joves i majors de 50 anys per a aprofundir en el coneixement de la UE

Conéixer les institucions europees i enfortir la relació entre generacions diferents és el doble objectiu del projecte ConGen, que es du a terme des d’Idea Alzira. Una projecte que farà que un grup de 10 alzirenyes de distintes edats viatgen a Brusel·les per a conéixer les institucions europees. Des de l’Ajuntament d’Alzira participen en el projecte ConGen – Connecting Generations dins de la convocatòria del Programa CERV de la Unió Europea. Este programa té com a objectiu promoure i protegir els valors fonamentals de la UE, com la democràcia, l’estat de dret i els drets fonamentals. És un projecte amb socis de Polònia i Croàcia que, a més, pretén enfortir la integració intergeneracional. Entre les activitats realitzades cal destacar una sèrie de tallers de tres dies per a participants de cada país soci, dirigits per experts amb experiència. Estos tallers es van centrar en el desenvolupament d’habilitats per a moderar discussions, presentar-se en públic i aplicar tècniques de debat. Després, cada país soci ha organitzat trobades intergeneracionals. Esta setmana ha tingut lloc una trobada entre alumnat d’ESO de La Puríssima i alumnat adult d’Idea, en  la qual han participat en un concurs preguntes de la Unió Europea. I finalment, del 12 al 15 de maig, un grup de 10 persones, cinc d’elles joves i les altres cinc les professionals jubilades que fan formació voluntària en el curs El teu itinerari vital d’Idea, viatgen a Brussel·les per a conéixer de primera mà les institucions europees. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Alzira comptarà amb 9 noves pistes fixes de petanca

Diumenge a les 11 s’inauguren les noves pistes de petanca al parc dels Furs que allotjaran un primer torneig amistós i en dos setmanes el primer torneig oficial. Ho comentem amb el president del club, Josmi Robles. L’escoltem a partir de 34’13”

Un vehicle s’estavella contra la façana d’un edifici al costat de l’aparcament de la plaça Major d’Alzira

Un vehicle es va estavellar ahir al voltant de les 14.30 contra la façana d’un edifici al costat de l’aparcament de la plaça Major. El conductor suposadament estavellà el seu vehicle contra una farmàcia situada al carrer Major Sant Agustí. El vehicle va seguir pel carrer Forn de Rajoletes i tornà a impactar en un baix situat en un lateral del carrer Sant Vicent. L’accident no comportà ferits, encara que sí danys materials en els dos immobles. Segons el diari Levante, la Policia Nacional ha obert una investigació per un presumpte cas de violència de gènere ja que testimonis han assenyalat que el presumpte autor es donà a la fugida, encara que la dona romania en el cotxe a la seua arribada. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Un contacontes de l’associació Avalus conscienciarà i donarà a conéixer als més menuts la malaltia del lupus

Han sentit parlar del lupus? Esta vesprada, a través de l’Associació de Persones Afectades pel Lupus de la Comunitat Valenciana, AVALUS, i de la mà de l’alzirenya Laura Lorente, es donarà a conéixer esta malaltia als menuts entre 3 i 6 anys amb un contacontes sobre el llibre infantil El mejor paraguas del mundo a la Biblioteca municipal. Tot seguit hi haurà un taller. El lupus és una patologia del sistema immunològic. En les persones amb lupus, el sistema immunològic produïx per causes encara desconegudes anticossos que ataquen a les cèl·lules sanes del cos que poden provocar mal tissular, lesions en òrgans vitals, discapacitat o mort. Cada persona diagnosticada de lupus és diferent, però l’impacte emocional que es patix en alguns casos pot causar un fort canvi en la vida quotidiana. Doncs precisament això és el que es vol fer visible a través del conte que presentarà l’alzirenya Laura Lorente esta vesprada. Es creu que un 1% de la població pot tindre lupus a Espanya, dels quals el 90% són dones, principalment entre 15 i 55 anys d’edat. Amb tot, des d’AVALUS consideren ben interessant donar visibilitat a la malaltia des de ben menuts, perquè també hi ha xiquets i xiquetes que tenen lupus. Pots escoltar ací l’entrevista realitzada a CulturClau: I ací l’informatiu sencer:

Alzira Ràdio 107.9 fm Player oficial