NOTÍCIES

L’Escola d’Art Floral d’Alzira rep el premi al treball més fotografiat del públic a la Festa de les Flors de Burgos

La ciutat de Burgos va acollir la setmana passada una nova edició de la Festa de les Flors, un esdeveniment que enguany es va celebrar sota el lema “Jardins del Món” i que va reunir deu escoles d’art floral procedents de diferents punts d´Espanya. Entre les participants es va trobar l’Escola d’Art Floral d’Alzira (Formaflor), que va debutar en este certamen representant oficialment la ciutat d’Alzira. L’equip va estar encapçalat per Bernat Iborra. La instal•lació es va situar al Pont de Santa Maria, un espai destacat del recorregut floral situat davant de la porta d’accés a la catedral de Burgos. El projecte, titulat “El Camí Holandès”, va consistir en una composició de 120 metres quadrats inspirada en els paisatges típics dels Països Baixos, amb la presència de formes i elements característics d’este entorn. La proposta va incorporar un alt percentatge de planta viva utilitzada en la construcció del muntatge, amb la previsió que, una vegada finalitzat l’esdeveniment, poguera ser replantada en jardins públics de la ciutat. Durant els dies de celebració, la instal•lació va rebre nombroses visites del públic assistent, dins del conjunt d’obres exposades en la festa. Per això, Bernat Iborra i el seu equip van ser distingits amb el premi al treball més fotografiat pel públic, un reconeixement atorgat dins de la Festa de les Flors de Burgos.

“L’Herència d’un Rei” de Daniel García Gil guanya el 15é concurs estatal de cartells de Moros i Cristians d’Alzira

L’herència d’un rei és l’obra guanyadora del 15é concurs estatal de cartells de Moros i Cristians d’Alzira. El torrentí Daniel García Gil torna a guanyar este concurs després de fer-ho també en 2024, amb Cap a la Muralla. L’herència d’un rei reunix la figura del rais moro i el rei en Jaume amb el penó de la conquesta. L’autor ha estat guardonat amb 500 €. Com a novetat, incorpora el pont de Sant Gregori i l’església de Santa Maria, motius que ja no es mostren als cartells en haver desaparegut el segle passat.

La Plaça Major d’Alzira acull una nova edició d’Estim Art per visibilitzar les malalties mentals a través de l´art

L’Ajuntament d’Alzira, a través del Servei d’Acompanyament a persones amb Malaltia Mental Greu (Sasem), celebrarà demà la quarta edició d’Estim Art, una iniciativa que utilitza l’expressió artística com a ferramenta per a donar visibilitat al col·lectiu i fomentar la convivència en ple centre de la ciutat. La jornada tindrà lloc a la Plaça Major a partir de les 10 del matí i reunirà prop de 60 participants. La proposta artística d’esta edició se centra en la pintura sobre taulells, decorats amb plantilles inspirades en elements emblemàtics de la ciutat d’Alzira. Hi haurà una gamma cromàtica diferenciada per a cada plantilla i cada entitat. La psicòloga Laura Vivó del Sasem ha destacat la importància de l’art com a canal per expressar emocions que sovint són difícils de verbalitzar. Segons explica Vivó, el valor de l’activitat no està tant en el resultat final com en el benestar que genera el procés creatiu i la possibilitat de compartir experiències en igualtat. L’esdeveniment, previst fins a la 1 del migdia, està obert a tota la ciutadania i pretén també contribuir a trencar els estigmes associats a la malaltia mental.

Un nou mural artístic a Alzira reivindica el dret a viure sense por i visibilitza la violència masclista

L’escola d’Adults Enric Valor s’ha convertit en escenari d’una nova intervenció artística amb un missatge clar i necessari: “Tota una vida mereix viure’s sense por”. El mural, impulsat per la Unitat d’Igualtat de l’Ajuntament d’Alzira i creat per l’artista Adrián Mateu, naix amb la voluntat de sensibilitzar la ciutadania sobre la violència de gènere. La composició del mural destaca per la seua càrrega simbòlica i emocional, amb la representació de dos dones de diferents generacions. Una dona jove i una altra major apareixen amb la mirada perduda i els ulls plorosos, transmetent una sensació profunda de tristesa i impotència. Esta imatge connecta passat i present, evidenciant que la desigualtat i la violència de gènere continuen sent una realitat persistent. Sense necessitat de text, les mirades parlen per si soles i interpel·len directament l’espectador.Més enllà de la seua dimensió artística, el mural es presenta com un autèntic manifest visual que apel·la a la responsabilitat col·lectiva. També reivindica el paper fonamental de l’educació com a eina per previndre i erradicar totes les formes de violència contra les dones. En este sentit, l’obra convida a la reflexió i a reforçar les xarxes de suport i solidaritat. El projecte ha sigut finançat pel Ministeri d’Igualtat en el marc del pacte d’estat contra la violència de gènere. Amb esta iniciativa, Alzira reafirma el seu compromís en la defensa dels drets de les dones i la lluita contra qualsevol forma de discriminació. El mural es consolida així com una eina viva de denúncia, memòria i esperança col·lectiva.

L’artista alzireny Toni Espinar participa en la creació d´un mural de 34 metres a Houston

El muralista d’Alzira Toni Espinar ha participat estos dies en un projecte d’art urbà de gran format a la ciutat de Houston (Texas), en una col·laboració internacional junt amb l’artista d’Ontinyent Dulk, nom artístic d’Antonio Segura, i l’organització Street Art for Mankind. Es tracta d’un mural de grans dimensions que ha culminat després d’un intens procés de treball. Espinar, amb una trajectòria consolidada en el muralisme i l’art urbà, ha format part activa d’una peça que s’ha convertit en el mural més gran realitzat per Dulk fins al moment, amb 34 metres de superfície i prop de dos setmanes de treball intens, amb jornades d’entre 11 i 12 hores diàries. L’obra, de caràcter simbòlic, ha reflexionat sobre la diversitat cultural i ecològica i el poder de l’esport com a element d’unió entre països, amb referències al Mundial de futbol 2026. S’ha pintat els animals que representen els tres països que formen Amèrica del nord. Amb esta intervenció a Houston, Toni Espinar consolida la seua projecció internacional dins del panorama del muralisme contemporani.

La Casa de la Cultura acull l’exposició “deBat l’Art”, que mostra el talent d’exalumnes del Batxillerat d’Arts de l’IES José María Parra.

La Sala d’exposicions de la Casa de la Cultura d’Alzira manté oberta al públic la mostra col•lectiva “deBat l’Art”, una exhibició que reunix el talent de diversos exalumnes del Batxillerat d’Arts de l’IES José María Parra. L’exposició, que es va inaugurar el passat 1 d’abril, estarà disponible per a ser visitada fins al pròxim 19 d’abril, oferint una plataforma per a visibilitzar les creacions i l’evolució artística de joves creadors vinculats al centre educatiu alzireny. L’obra exposada compta amb la participació d’artistes com Rebeca Armengol, Nacho Fuentes, Gala Pastor i Gemma Vendrell, entre d’altres, sota el comissariat de Klaudia Ir. Esta iniciativa ha sigut organitzada conjuntament per la Falla Pintor Andreu i el departament d’art de l’institut, amb el suport de la Regidoria de Cultura. La mostra es convertix així en un punt de trobada cultural que destaca la importància de l’educació artística i el vincle entre les entitats locals i els nous talents de la ciutat.

Casa Magnolia Alqueria es convertix en un refugi per a artistes durant l’hivern

Casa Magnolia Alquería, una alqueria modernista de principis del segle XX situada a Alzira, presenta Magnolia Crea, un projecte que transforma l’ús turístic de la vivenda en residència artística i espai de creació cultural. Casa Magnolia, no és una casa rural convencional, sinó un espai on la cultura i l’art són protagonistes. Una casa destinada tant a l’allotgament vacacional com a actes. Durant el mes de gener, la casa acull els artistes Javier Villar i Gloria de las Heras, estudiants del Grau de Belles Arts del Campus de Terol (Universitat de Saragossa), que desenvolupen un procés de treball en pintura i escultura inspirat en l’entorn natural i l’arquitectura de la finca. La proposta es completa amb la participació de Vicent Vitamina i Cristian Lanfranchi, artistes convidats vinculats a la Galeria Modesta d’Alzira. El projecte oferix una alternativa a l’allotjament vacacional tradicional, apostant per l’activació del patrimoni com a motor creatiu. A més, Casa Magnolia celebrarà una jornada de Portes Obertes l’1 de febrer, on el públic podrà recórrer la casa i conéixer de primera mà els processos de creació duts a terme durant l’estada artística, en un entorn on destaca la natura.

El pintor alzireny Josep Francés llança un nou certament internacional de pintura i dibuix realista anomenat Waiting for Spring.

El centre d’art contemporani que gestiona el pintor alzireny Josep Francés ha convocat la cinquena edició del concurs internacional Waiting for spring. Un certamen obert a pintors realistes que podran exposar a Alzira les seues obres. Tot i que és la cinquena edició d’este certamen, és la primera edició que es convoca a Alzira. L’objectiu és portar a la ciutat noves apostes en el món de la pintura i el dibuix, de la mateixa manera que es fa en el concurs internacional Salón de Otoño que convoca la mateixa galeria. Este certamen va nàixer a Vallada abans de la pandèmia i va tindre molt d’èxit, per això l’artista Josep Francés ha volgut recuperar-lo ara en la galeria que va obrir l’any passat a la plaça del Carbó. Ell mateix ho explicava al programa CulturClau. La convocatòria per a presentar les imatges de les obres està oberta fins al pròxim 31 de gener, per tal que es puga fer la preselecció i a partir del dos de febrer ja es demanarà als artistes seleccionats que envien les seues obres. S’admetran a concurs les obres de pintura, dibuix en qualsevol de les seues tècniques. El tema haurà de ser realista, encara que s’admetran variants com l’hiperrealisme o el surrealisme. Cada artista podrà presentar en esta convocatòria un màxim de 5 obres, encara que només s’admetran 2 obres per a l’exposició. El format de les obres estarà comprés entre els *50×50 cm. Mínim i els 120×120 cm. Per al PREMI DE DIBUIX el format mínim serà de 40×40 cm i el màxim de 100×100 cm. Fins al 18 de febrer es rebran les obres seleccionades i el 20 de febrer el jurat decidirà els dos premis que hi ha, un per a pintura i altre per a dibuix. Josep Francés recorda que els guardons no tenen dotació econòmica, però sí que tenen un valor molt més gran, ja que dona visibilitat als autors participants.

Alzira inaugura una exposició de l’artista i professor Rafael Pérez Contel, impulsor d’una nova pedagogia centrada en l’art, que va ser mestre ací a Alzira

Alzira recordarà a través d’una exposició la tasca educativa i pedagògica del professor de dibuix Rafael Pérez Contel. Des de hui i fins el pròxim 28 de gener, el Muma acull una exposició que mostra diferents aspectes de la vida del professor que va exercir a Alzira a l’escola laboral, ubicada ací a les Escoles Pies. La mostra s’inaugura esta vesprada a les set i mitja a la sala 2 del Museu municipal d’Alzira. La relació de Contel i Alzira és clara. Contel es va fer càrrec de l’ensenyament de dibuix en un centre educatiu d’Alzira en les albors dels anys trenta. Una beca li va permetre viatjar després a París, però en iniciar-se la Guerra Civil va tornar a la capital de la Ribera Alta i va ingressar en l’Aliança d’Intel·lectuals Antifeixistes i va publicar els seus treballs en la revista que dirigia Josep Renau. Després de la victòria franquista, va ser jutjat i condemnat a tres anys de presó pel delicte de «auxili a la rebel·lió». El comissari de l’exposició, Alejandro Marcharowski explica que va crear una pedagogia pròpia, que va posar l’art en el centre. L’exposició compta amb un catàleg de dos-centes pàgines -bilingüe- que reunix més de trenta prestigiosos autors d’Alzira, València, Barcelona, Madrid, Xàtiva, Badajoz, Villar del Arzobispo i Buenos Aires. A més un vídeo desenvolupat per la Universitat Politècnica de València documentarà la seua època i uns codis QR permetran escoltar la seua veu narrant diferents moments de la seua vida. A més també es podrà vore algunes de les obres que té com a escultor en el MUMA com l’obra “El Martillo neumático”.

El Teló de Pupetes organitza una escoleta d’estiu per a xiquets i xiquetes d’infantil

Alzira acollirà este estiu l’escoleta ‘emocionART’ per a xiquets i xiquetes de 2 a 6 anys. El Teló de Pupetes organitza esta escoleta d’estiu per a l’alumnat d’infantil, amb l’objectiu de treballar l’expressió emocional artística i teatral. Serà del 3 al 28 de juliol en horari de nou del matí a una del migdia. L’escoleta ‘emocionART’ oferix tallers d’expressió emocional a través de l’art, de teatre i expressió corporal, de creativitat sostenible i cuina creativa, així com jocs d’aigua, de lliure expressió i habilitats socials i treballs en grup per aprendre a relacionar-se. Els xiquets i xiquetes estaran acompanyats per professionals de la infància i les arts en estes activitats, que s’articularan a través del conte. Els tallers es desenvoluparan a la seu d’El Teló de Pupetes, en el carrer Verge de la Murta, 4, per a un grup reduït de 12 infants. La reserva de places pot fer-se per setmanes o per al mes sencer a través del correu eltelodepupetes@gmail.com o el telèfon 689 516 687. Més informació sobre preus i activitats a www.mirarosana.com.

Alzira Ràdio 107.9 fm Player oficial