Hui, 10 de setembre, se celebra el Dia Mundial per a la Prevenció del Suïcidi, una jornada que enguany manté el lema “Canviar la narrativa sobre el suïcidi”, amb què es tanca el tercer i últim any d’esta campanya. La iniciativa busca reduir l’estigma al voltant del suïcidi i fomentar converses obertes sobre esta realitat.
Vicente Rosselló, psiquiatra i cap del Servei de Salut Mental del Departament de Salut de la Ribera, assenyala que hi ha situacions que no són previsibles, però l’acompanyament i la desestigmatització són fonamentals, especialment en les persones que presenten autolesions o ideació suïcida, que és on es pot actuar de manera més directa.
Entre els principals factors de vulnerabilitat, Rosselló situa especialment les persones amb depressió, que constituïxen el principal grup entre les persones que acaben consumant un suïcidi. També apunta altres factors com l’abús de substàncies o les situacions de vulnerabilitat social.
El psiquiatra assenyala, a més, que els senyals i les conductes poden variar segons l’edat. En la població infantil són més habituals les autolesions no suïcides, com els talls o conductes repetitives com els pessics, mentre que en la població adulta poden aparéixer altres comportaments, com les ingestes farmacològiques.
També hi ha diferències entre homes i dones. Les conductes autolesives són més freqüents en les dones, mentre que en els homes, segons Rosselló, la menor verbalització del malestar i de les emocions pot fer que, quan apareixen conductes suïcides, estes siguen més brusques o violentes.
Davant d’una situació de malestar emocional, Rosselló considera fonamental demanar ajuda i acudir al metge o metgessa de capçalera, que pot iniciar el procés d’atenció o derivació corresponent dins de Salut Mental. L’objectiu és actuar abans que una situació de desesperació puga derivar en autolesions o intents de suïcidi.


















