NOTÍCIES

La Setmana de la Lactància Materna reivindica esta forma natural d’alimentar als més menuts i la importància dels sistemes de salut

De l’1 al 7 d’agost es commemora la Setmana Mundial de la Lactància Materna. Comienzos saludables, futuros esperanzadores és el lema d’enguany, amb què es posa el focus en els sistemes de salut. La pediatra de l’Hospital de la Ribera, Cristina Martínez, explicava a l’Espai de salut tots els desfiaments que encara tenen en marxa famílies i societat. La lactància materna, a més de ser la forma més natural d’alimentar als menuts, és la base per a una millor salut de l’adult, perquè la nutrició en el primer any de vida és determinant per a una vida saludable. I un aspecte molt important és que és gratuïta i, per tant, elimina la desigualtat. Actualment, les mares afronten diversos desafiaments pel que fa a la lactància. D’una banda, les altes expectatives que moltes mares tenen i després no es complixen, i d’altra, l’acceptació social. Martínez destaca la necessitat que les males lactants tinguen un suport en el sistema sanitari, ja que, tot i que no són pacients a l’ús, la parella de mare i nadó és més vulnerable i necessita atenció dels professionals, sobretot en les primeres passes. Per això, és molt important la formació dels professionals sanitaris que les atenen i reduir la rigidesa administrativa. Pots escoltar ací l’entrevista realitzada a Espai de Salut: I ací l’informatiu sencer:

Festes de Barris i Partides: comencen les del Xavegó i continuen a altres punts de la ciutat

La partida del Xabegó comença hui les seues festes que es prolongaran fins al diumenge. Una jornada que tindrà com a protagonista els tradicionals fanalets fets de meló d’Alger. Esta vesprada a les sis i mitja, els festers de Xavegó repartiran el llibre de festes entre tot el veïna i a les deu i mitja de la nit, després del sopar, començarà el taller per a fer els fanalets i tot seguit quan estiguen preparats a fer la volta per la partida acompanyats de música valenciana. Es tracta, tal i com explica, el portaveu dels festers Jesus Pelluch de recuperar eixe oci saludable a través de tradicions que unixen grans i menuts. En finalitzar hi haurà sessió de cine a la fresca per als que vulguen allargar la festa. De festes continuen hui en altres punts de la ciutat, fem el repàs de les festes de barris i partides en marxa En l’arrabal de Santa Maria, el veïnat de les Barraques  comença a les tres de la vesprada amb la festa de l’aigua, després berenar per als més menuts, cucanyes, sopar sobaquer i per a tancar la nit, discomòbil. A la Muntanyeta, hui després de sopar, obriran el dosser de Sant Salvador i tot seguit nit d’albaes. I les feste de Vilella en honor a la Verge del Roser, a la festa se suma l’esport amb una classe d’aquagym, i a la nit, espectacle de varietats.  

L’Ajuntament d’Alzira aprofita l’estiu per a reverdir els patis escolars dels col·legis García Lorca i Blasco Ibáñez

L’Ajuntament d’Alzira està duent a terme actuacions de renaturalització, reverdiment i permeabilització dels patis escolars de la ciutat. De moment, ja s’ha començat a treballar als CEIP Blasco Ibáñez i García Lorca. L’objectiu és crear entorns més naturals, relaxants i confortables i reduir la calor que reben els patis, un fet que preocupa a les famílies i a la comunitat docent i que afecta, sobretot, als xiquets i xiquetes que utilitzen estos espais. Com explica el paisatgista Vicent Ordaz, els centres escolars deuen estar dotats de tres parts per a l’esplai de l’alumnat: el pati actiu, contacte amb la natura i el joc passiu. Al CEIP Blasco Ibáñez s’ha actuat sobre una superfície de 860 m² de solera de formigó per a la seua substitució per terra vegetal, on es plantaran 17 arbres i un sistema de reg automàtic per a la vegetació. D’altra banda, al CEIP Garcia Lorca, s’han demolit 756 m² de solera de formigó per a substituir-los, també, per terra vegetal, on s plantaran altres 17 exemplars amb el seu sistema de reg. En concret, es pretén actuar sobre les zones, dins dels patis escolars, anomenades dures, espais dominats per superfícies de formigó asfalt amb nul·la presència de vegetació i amb escassa ombra; és a dir, els espais destinats a jocs d’equip com el futbol. Alfons Domínguez, alcalde d’Alzira, explicava que estes superfícies acumulen més calor en els mesos més càlids, provocant un sobreescalfament de les aules i un augment en el consum d’energia per a refrigeració. Els arbres seleccionats, tant de fulla caduca com perenne, no sols milloraran el confort tèrmic sinó que augmentaran la infiltració d’aigua de pluja en la terra, evitant la impermeabilització del sòl. Esta intervenció s’ha fet amb una subvenció del Pla obert d’Inversions de la Diputació de València 2024-2027. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Acaben les obres de l’entorn del col·legi Ausiàs March per a fer-lo més segur, a falta de col·locar els arbres en setembre

Les obres per a fer més segur l’entorn escolar del col·legi Ausiàs March han finalitzat. Estes obres s’encetaren el passat mes de febrer i consistien en reconvertir el carrer que acull l’entrada al cole en zona per a vianants, que al mateix temps s’unix a la plaça de la Marina Espanyola. Per a aconseguir estos objectius, s’ha substituït el carril de circulació per una plataforma única que enllaça l’eixida del col·legi amb l’espai segur de la plaça. Este projecte té un cost de 54 mil euros i també inclourà arbres perquè creen un espai d’ombra per a poder afrontar els episodis de calor extrema. Segons explica l’alcalde d’Alzira, Alfons Domínguez, ara sols faltaria plantar els arbres, una plantació que es farà el mes de setembre. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

La Generalitat reobri l’accés al pont de la CV-42 al seu pas per Algemesí, desplaçat mig metre a causa de la riuada

La Generalitat ja ha obert al trànsit el pont de la CV-42, la carretera que unix Alzira i Almussafes, al seu pas pel riu Magre, en Algemesí. Una carretera per la qual passen vora 6.000 persones al dia. Amb esta actuació es completen ja les obres per reparar els greus danys causats per la dana del passat octubre, amb una inversió total de la Generalitat de 4,7 milions d’euros. La riuada va provocar un desplaçament de mig metre en l’estructura del pont, a més de danys als elements de suport, la muralleta, la calçada i el llit del riu. Tot i això, el pont es va poder reobrir provisionalment poc després, ja que l’estructura es va desplaçar sencera, en bloc. Així, durant estos mesos s’ha treballat per a restituir la infraestructura, garantir la seguretat viària i previndre futurs episodis similars. L’última fase de la reconstrucció, que sí ha obligat a tallar la circulació, ha consistit en el desplaçament controlat del pont per a corregir el desajustament de 50 centímetres i retornar-lo a la seua posició original. El trànsit ja pot circular amb total normalitat, mentre es van completant altres actuacions menors que no afectaran la circulació. El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha mostrat la seua satisfacció perquè s’ha pogut restituir la funcionalitat i seguretat d’esta infraestructura essencial per a la zona, a més de reforçar la durabilitat i resiliència del pont de cara al futur. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Enrique Montalvá, representant d’UCIN a l’Ajuntament d’Alzira, convidat de hui a “La veu del ple”

Continuem un dia més parlant del ple de juliol. Hui, en La veu del ple, ens ha visitat el representant d’UCIN a l’Ajuntament d’Alzira, Enrique Montalvá. En primer lloc, Montalvá, com a responsable del Cementeri municipal, ha explicat el rebuig a la moció presentada per Mar Chordà, que demanava la modernització de l’espai i la creació d’un Jardí del record per a dipositar les cendres funeràries. El regidor titlla la moció de poc seriosa, perquè a hores d’ara l’Ajuntament ja està desenvolupant una aplicació mòbil i un whatsapp per a tindre tota la informació i ubicacions del cementeri digitalitzades. A més, respecte a les cendres, se van a fer columbaris i dos mòduls nous de nitxos. D’altra banda, Montalvá es defensava de les acusacions del PP de canviar d’opinió, afirmant que en el seu moment ell criticà que es fera el forn crematori per ser massa xicotet, però ara la inversió ja està feta i no es va a canviar. Respecte a la moció del PP que demana més seguretat, Montalvá ha destacat que la Policia Local ja està fent el que demanen: incrementar patrulles en zones comercials, barris residencials, polígons i especialment en zones de poc trànsit. També es fan controls periòdics i continuats i s’estan instal·lant progressivament càmeres de vigilància. Per últim, el regidor criticava la moció de la regidora Mar Chordà que demana més llocs d’aparcament a l’av. Luis Suñer. I en la mateixa línia que amb les altres, destacava el treball que s’està fent des del consistori. A més, ha assenyalat que el nou Palau de Justícia disposarà d’aparcament propi i que en Tulell ja s’estan preparant altres zones per poder aparcar. Pots escoltar ací l’entrevista realitzada a El dia per davant: I ací l’informatiu sencer:

Agenda Festes de Barris i Partides 2025: 6 d’agost

Un dia més, fem un repàs a les Festes de Barris i Partides per si volen acostar-se a refrescar-se i divertir-se: A la Muntanyeta de Sant Salvador, al llarg del dia celebraran diverses activitats per la festivitat del seu patró. Activitats que començaren dissabte i continuaran fins a diumenge. Hui, la jornada la tenen completa amb un concurs d’arròs al forn a migdia; després repartiran els llibres per la barriada, i finalitzaran amb el sopar i discòmobil. Un dels dies grans de la festa serà demà amb l’obertura del dosser i la nit d’Albaes. Hui comença la programació de les Festes de Sant Roc amb la primera novena en honor del Sant, a les 19:00 a l’església de Santa Caterina. Al barri de les Barraques, hui és la festa de l’aigua des de les tres i fins a les cinc de la vesprada. A les set, cucanyes, i després de sopar, discomòbil. I també els contem que Vilella continua amb les seues festes i hui és el seu dia gran, commemorant la seua patrona la Verge del Roser. Hui dinen all i pebre i per la vesprada, a les set missa de campanya i, en acabar, romeria en honor de la Verge del Roser. La nit, com és habitual s’acaba amb el so d’una discomòbil. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Repunt de l’atur a Alzira i la Ribera, tot i que es registra el juliol amb menys aturats a la comarca des de 2008

L’atur repunta en Alzira al mes de juliol amb 2.795 persones desocupades, és a dir, 31 més que al mes de juny. La Ribera Alta també veu un increment considerable amb 234 aturats més que en juny i arriba als 11.850. Però, malgrat este augment, la tendència global mostra unes dades a la baixa, ja que juliol de 2025 és el mes de juliol amb menys aturats de tota la dècada. A Alzira, el 6% de la població està en l’atur. I de tota la cua, les dones s’emporten la pitjor part, sent més del 65% dels aturats, que és, a banda, quasi un 1% més que en juny i quasi un 2% més que en juliol de 2024. Pel que fa a l’edat, els més afectats són els majors de 44 anys, que representen més de la meitat dels aturats, front al 38% dels majors de 25 i el quasi anecdòtic 7% dels més joves. I com sempre, el sector serveis, líder de la cua de l’atur amb 1.831 persones aturades. D’altra banda, la Ribera Alta deixa enrere els més de 12.000 aturats que hi havia en juliol de l’any passat, i es queda ara en 11.850. La bretxa de gènere és lleugerament més baixa que a la capital riberenca, però seguix havent un desnivell elevat, amb les dones formant més del 60% dels desocupats. Els joves veuen reduït encara més el percentatge d’aturats, mentre que les persones entre 25 i 44 anys patixen un augment de l’1,4% respecte al mes de juny. Per últim, front al sector més afectat, el sector serveis, el que menys presència té en la cua de l’atur és el sector agrícola, amb només el 5% dels aturats. Valoració d’UGT-PV a la Ribera I pel que fa a tota la Ribera, Alta i Baixa, l’atur de juliol es situa en 15.788 persones, el que vol dir un increment de l’1,3% respecte al mes de juny, però una reducció del 3,5% front a juliol de 2024. Des d’UGT la Ribera entenen l’augment de l’atur del mes passat com a normal, i destaquen com a molt positiva la tendència anual. En la contractació, s’han registrat 9.982 contractes en juliol del 2025, un 2,5% més que al 2024. Per sexes, el 45% dels contractes correspon a dones i el 55% a hòmens. Després, la contractació temporal seguix prevalent front a la indefinida amb el 60% dels contractes. Al seu torn, els contractes a jornada completa han ocupat el 54% de la contractació, davant el 46% a temps parcial. Per a Eduard Gómez, secretari comarcal de UGT-PV, al mes de juliol l’atur puja lleugerament però la dinàmica del mercat laboral continua sent molt favorable, amb una tendència anual de descens i amb el registre de persones desocupades al juliol més baix des de 2008. Segons el sindicat, estes xifres consoliden el nivell de fortalesa que té la nostra economia i mercat de treball, malgrat el context internacional advers i canviant, més encara després dels aranzels imposats a la UE per l’administració Trump. Front a això, Gómez demana que tant a nivell europeu com nacional s’articulen mesures de protecció a la classe treballadora afectada. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Alzira Ràdio 107.9 fm Player oficial