Torna “La veu del ple”: la regidora Mar Chordà, del grup de no adscrits, primera convidada

Després de conèixer els temes tractats al plenari del mes de juny, La veu del ple torna a Alzira Ràdio perquè els distints grups polítics comenten les propostes realitzades, ara, en el ple de juliol. La primera convidada, hui, ha sigut la regidora Mar Chordà, del grup de no adscrits, qui ha parlat de les tres propostes que va fer al plenari, totes rebutjades per l’equip de govern. En la primera moció demanava que es feren més llocs d’aparcament a l’av. Luis Suñer. I és que si ara és difícil trobar aparcament, assenyalava, encara ho serà més quan s’òbriga el nou Palau de Justícia. En segon lloc, ha reclamat que es repare immediatament el sostre del Palau d’Esports. Per a la regidora, la suspensió de partits per la pluja, sent un espai tancat, dona molt mala imatge a nivell nacional, més encara quan el club de futbol sala acaba d’ascendir a primera divisió. Respecte a la tercera moció, Mar Chordà demanava a l’equip de govern que modernitze i faça més accessible el Cementeri Municipal. La regidora proposava més accessibilitat, digitalitzar les dades i posar una pantalla a l’entrada que indique la ubicació i com arribar al lloc que es vulga visitar. Així mateix, demanava la creació d’un Jardí del Record, un espai on la ciutadania puga dipositar les cendres dels seus éssers volguts. Pots escoltar ací el programa de La veu del ple: I ací l’informatiu sencer:
Un grup de militants i simpatitzants d’UCIN abandona el partit en protesta per l’expulsió de Mar Chordà i la suspensió de noves afiliacions

Un grup de militants d’UCIN ha prés la decisió irrevocable d’abandonar el partit. Asseguren que són la majoria dels militants i simpatitzants que treballaren en la campanya i en el partit, i que representen quasi la totalitat de la llista amb la qual UCIN es va presentar a les eleccions municipals. Els ja ex-membres del partit denuncien una expulsió sense garanties legals d’una regidora electa com Mar Chordà i la suspensió sistemàtica, des de desembre, de noves afiliacions; critiquen; a més, una deriva autoritària del partit. A més de la seua eixida, exigixen l’eliminació immediata de les seues dades personals dels registres del partit i la devolució íntegra de les quotes abonades pels qui, malgrat sol·licitar el seu ingrés en la formació, mai van obtindre resposta per part de la direcció nacional. Segons expliquen, esta decisió no és un cas aïllat, sinó que se suma a la marxa de les alcaldesses de San Antonio de Benagéber i Loriguilla, que han optat per abandonar també UCIN, en un context que posa de manifest una profunda crisi interna i un model de gestió que, segons els ex-integrants de la candidatura d’Alzira, és incompatible amb qualsevol compromís polític seriós i ètic. Els qui van formar part del projecte UCIN Alzira subratllen que esta decisió no implica una renúncia a l’acció política, sinó una ruptura clara i necessària amb un partit que ha deixat de representar els valors amb els quals es van presentar davant els seus veïns i veïnes. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
L’Informatiu d’Alzira – 31 de juliol de 2025

Beatriz Tortosa i Claudi Penalba ens acosten l’actualitat de la ciutat d’Alzira.
Alzira restaura el panteó municipal dels afusellats de la Guerra Civil

Durant el mes de juny de 2025 s’ha restaurat el panteó municipal d’afusellats de la Guerra Civil, amb un projecte de l’arquitecte Jorge Lancero, en col·laboració i coordinació amb el Departament municipal d’Obres, projectes i Infraestructures. Esta actuació ha comptat amb una subvenció de la Diputació de València, a través de l’àrea de Vicepresidència i Memòria Democràtica, per un import de 29.221 euros i una aportació municipal de 10.000 euros. Este projecte ve motivat per la degradació d’este panteó, que és el primer memorial construït a Espanya i està condicionat per la seua rellevància històrica, la qual no permet la seua demolició. El regidor de Patrimoni, Xavier Pérez, ha agraït la col·laboració de tots i totes per restaurar este element tant important per a la memòria històrica del municipi. El projecte ha comptat amb la col·laboració de l’associació de familiars Fossar d’Alzira, que participa en la possible identificació dels cossos, junt a l’empresa ArqueoAntro, arqueòlegs especialitzats en exhumacions. La intervenció ha consistit en la rehabilitació i millora del panteó i, d’altra banda, en la creació de 30 nínxols individuals per a poder acollir, si així ho demanen les famílies, les restes una vegada identificades. Les obres han consistit en la substitució del paviment, impermeabilització, la construcció d’una rampa per a facilitar l’accessibilitat i la col·locació d’un panell informatiu, també en braille. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
Les colònies felines d’Alzira denuncien falta de suport municipal, mentre l’àrea de Benestar Animal reivindica l’esforç en esterilitzacions

Fa vora dos anys, amb la nova Llei de Benestar Animal, l’Ajuntament d’Alzira va assumir la gestió directa de les colònies felines de la ciutat. I a hores d’ara, les associacions voluntàries denuncien que cada vegada apareixen més gats abandonats i en males condicions. Com a responsable, insten al consistori a que solucione el problema. Estes colònies felines, recordem, són agrupacions estables de gats gestionades per persones voluntàries però de competència municipal. I en Alzira hi ha un total de 49. Segons Anna Castelló, voluntària de LACUA, molta gent telefona perquè cada vegada es troben més gats desprotegits que necessiten acollida. Les voluntàries, denuncia, no se senten respaldades i exigixen que l’Ajuntament es pose mans a l’obra i duga a terme el control i esterilització necessàries. A més, la colònia del carrer Méndez Núñez s’ha de traslladar de forma urgent, per la venda del solar on estava ubicada, atès que estos animals necessiten temps per adaptar-se a una nova ubicació. La regidora de Sanitat i Benestar Animal, Lara Ferrer, ha eixit al pas de les crítiques assenyalant que l’Ajuntament està complint amb la seua tasca d’esterilització. I és que, si en juny de 2024 s’havia esterilitzat a 121 gats, en juny d’enguany ja en són 169. Destacava també que l’any passat es destinà un total de 21.000 euros a estes operacions, quan el pressupost inicial és de 7.000. Si ara hi ha més gats al carrer, explicava la regidora, és perquè augmenten els abandonaments en esta època, que és també l’època de cria. D’altra banda, Ferrer subratllava que des de la Regidoria també s’encarreguen de l’alimentació, dels tractaments i inclús dels processos funeraris d’estos animals. I respecte a les colònies felines en concret, estan preparant posar en marxa una nova aplicació per a agilitzar i optimizar els tràmits i control d’estos espais. De moment, està prevista una reunió entre la Regidoria de Benestar Animal i les voluntàries per tal de vore com resoldre el problema. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
L’Ajuntament baralla altres alternatives al semàfor dels Casalicis davant la dificultat de reparar-lo a causa de la seua antiguitat

La reparació del semàfor dels Casalicis encara tardarà. Així ho ha expressat el regidor responsable de Serveis per a la ciutat, Enrique Montalvá. L’antiguitat d’este element fa que l’Ajuntament estiga plantejant-se solucions alternatives, encara per definir. De moment, el semàfor de l’encreuament dels Casalicis continuarà inactiu, ja que s’han fet diverses reparacions i, encara així, el semàfor continua sense funcionar correctament a causa de la seua antiguitat. D’altra banda, Montalvá ha certificat que l’empresa responsable sí que repararà el semàfor del carrer Francisco Bono. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
El Partit Popular exigix explicacions a l’Ajuntament pel tancament anticipat del Punt Violeta durant les nits de les festes de Sant Bernat

El Partit Popular ha criticat que el Punt Violeta habilitat al Recinte Firal durant les passades festes tancara abans que acabaren el concerts. Els populars acusen a l’equip de govern municipal de caure en una incohèrencia greu. Des del partit han sol·licitat per escrit informació detallada sobre la gestió i els horaris dels punts violeta durant les festes de Sant Bernat d’Alzira. Titllaven esta situació d’incomprensible, perquè el punt violeta hauria d’estar operatiu durant totes les hores de màxima afluència, oferint un espai segur i accessible per a qui necessite ajuda o orientació, i garantint que totes les persones puguen gaudir de la festa sense por ni inseguretats. Així, el PP considera que l’absència del Punt Violeta en les hores finals dels concerts al Recinte Firal representa una deficiència important en l’organització i en el compromís institucional amb la seguretat i la prevenció de la violència masclista. Els populars esperen, amb tot, una resposta clara i mesures correctives per part de l’Ajuntament per a les pròximes edicions de les festes de Sant Bernat, tal i com explicava el regidor del PP Bernat Ríos. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
El govern municipal mostra el seu suport a les reclamacions dels bombers i insta a la Diputació a que solvente les seues reivindicacions

L’Ajuntament d’Alzira reclama a la Diputació de València que reprenga el diàleg amb els sindicats per tal d’evitar el tancament i les vagues que han protagonitzat els bombers. La proposta del govern municipal va comptar amb l’abstenció dels grups de l’oposició. Alzira mostrà la seua solidaritat amb el col·lectiu dels bombers i bomberes després que hagen protagonitzat diverses protestes per la seua situació, agreujada després de la dana. Segons s’explica en la moció, hi ha un dèficit estructural de bombers -se’n necessitarien 200 més i han esgotat les hores extraordinàries. Hi ha una falta de mitjans tècnics, a més del trencament de negociacions en la Diputació. Esta situació ha provocat protestes i tancament de parcs de bombers, quan la seua tasca és més necessària que mai. Per això, la proposta, a més de mostrar la solidaritat, demana que es restablisca la negociació i que es camine, finalment, cap a la creació d’un únic cos de bombers en tota la Comunitat. Des de l’oposició es considera que la moció era demagògica, en entendre que la situació de falta de bombers ve de llarg, ja que és un dèficit que no s’ha solucionat i que respon a la falta de pressupost, ara i abans. Ho explicava el portaveu popular José Luis Palacios. Se sumava a la tesi el regidor de Vox, Ricardo Belda, qui, a més, tornava a mostrar la seua disconformitat en què la Diputació haja decidit posar el nou parc de bombers en el polígon El Pla, que és zona inundable. Per la seua banda, la regidora socialista Gemma Alós explicava que, amb esta proposta, l’Ajuntament d’Alzira es posa al costat d’un col·lectiu que es cada vegada més necessari. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
El camp valencià protesta davant la imposició d’un aranzel del 15% a les exportacions de la Unió Europea als Estats Units

Estos dies està en boca de tots el nou acord entre la Unió Europea i els Estats Units, que fixa un aranzel del 15% sobre l’exportació de productes europeus al país americà. Un acord carent de reciprocitat que ha generat molta controvèrsia, en especial entre el sector agrícola valencià, que ha denunciat una vegada més l’impacte negatiu de les mesures comercials de la UE. Tant l’Associació Valenciana d’Agricultors com la Unió Llauradora manifesten la seua decepció i gran preocupació davant este aranzel del 15%, que afecta a sectors estratègics per al camp valencià com el de l’oli i el vi. Estos sectors s’han quedat fora de les excepcions aranzelàries, excepcions que sí inclouen a la indústria de l’automòbil, la tecnològica i farmacèutica. Des d’AVA denuncien que les excepcions responen als interessos de les economies del nord d’Europa, mentre que les produccions mediterrànies tornen a quedar relegades. Segons La Unió, l’acord evita la guerra comercial, però afectarà greument a l’exportació d’alguns productes valencians. I és que s’ha de tindre en compte que el volum de les exportacions agroalimentàries de la Comunitat Valenciana als EEUU va ser, en 2024, de 366 milions d’euros; és a dir, el 13% del total de les nostres exportacions. I d’altra banda, el sindicat critica que no hi haja reciprocitat; és a dir, que no hi haja aranzels a les importacions de productes estatunidencs, i proposa, per contra, gravar amb impostos l’ametla o l’anou importada dels EEUU, que inunden i desestabilitzen els mercats valencians. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
Continuen les Festes de Barris i Partides d’Alzira: des de hui i fins dissabte, festa del Barri de la Vila – Verge dels Àngels

Després de la ressaca habitual de les Festes de Sant Bernat, Alzira continua amb el ritme fester i ja s’endinsa en els barris per a celebrar les Festes de Barris i Partides. Des de hui fins dissabte, serà el torn de la Vila, en honor de la Verge dels Àngels. Esta vesprada s’obrirà el dossel vora les 19-19:30, al carrer Dr. Sociats 12. A continuació, concurs de parxís i sopar. Demà hi haurà actuació a càrrec de la Coordinadora de Festes, seguida també d’un sopar. I altre sopar encetarà la festa el divendres, que seguirà amb discomòbil i festa de l’escuma. Dissabte 2 d’agost, dia de la Verge dels Àngels, tindrà lloc el dinar, seguit per la Missa a l’església de Santa Caterina. Per últim, serà el torn de la Processó de la Verge dels Àngels, amb el seu recorregut habitual pel barri de la Vila d’Alzira. Enguany, els clavaris de la festa són la família Sayol. Un dels seus membres, Juan Sayol, explicava l’honor d’acollir a la Verge en la casa familiar i convidava a tota la gent a participar d’esta festa. Pots escoltar ací l’entrevista realitzada a El dia per davant: I ací l’informatiu sencer:

















