NOTÍCIES

Agenda: 17 de juny de 2025

Com els avançàrem ahir, hui comença la primera de les tres xarrades que tindran lloc en Alzira amb motiu del Dia Mundial de Presa de Consciència de l’Abús i Maltractament a les persones majors, celebrat el passat dia 15. Hui a les 17:00, el Centre de Convivència Pedro Garcia, a l’av. del Parc, 15, acollirà una xarrada sobre com disminuir la por davant pluges i amb informació de protocols d’alarma. Anirà a càrrec de Francisco Iglesias, psicòleg i mediador expert en treball psicosocial. La cura i la prevenció del xiquets a l’estiu és el títol de la xarrada que tindrà lloc esta vesprada i que s’organitza des de la Regidoria de Cultura i la clínica Vithas Alzira. La xarrada tindrà lloc esta vesprada a les cinc a l’auditori de la Casa de la Cultura. La pediatra Giselle Aldacur, del centre mèdic Vithas serà l’encarregada de respondre a les principals qüestions que afecten els xiquets en una època de l’any amb altes temperatures i en la que passem més temps en l’exterior. La idea és fer una guia ràpida amb informació científica actualitzada perquè els pares i mares estiguen previnguts i tranquils respecte la salut del seus fills.   Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Més del 95% de l’alumnat d’Alzira supera les Proves d’Accés a la Universitat en primera convocatòria

Com cada any, arriba el moment en què l’estudiantat que s’ha enfrontat a la selectivitat s’ha d’enfrontar ara als resultats i a les seues opcions de futur a la universitat. A la ciutat d’Alzira, la PAU deixa un 95,35% de l’alumnat aprovat, quasi 5 punts menys que al 2024, que era el 99,19%. Un descens que no ha sigut exclusiu d’ací, sinó que ha afectat a tota la Comunitat, on el total d’aprovats general és del 95,68%, quasi 3 punts menys que l’any passat (98,32%). I tornant a la nostra ciutat, si mirem els resultats per centres, a l’IES La Murta ha superat les proves el 90,38% dels alumnes, sent l’any passat el 96,77%. A la Puríssima es manté enguany en el 100% d’aprovats de l’any passat, mentre que al Rei en Jaume també baixa el percentatge: del 100% al 96% d’aptes. Per últim, el José Mª Parra deixa el 95% d’aprovats, quan en 2024 també era del 100%. Precisament la cap d’estudis del grup nocturn del Parra, Sonia Zafón, explicava que este descens generalitzat en el nombre d’aprovats a tota la Comunitat es deu al canvi del model d’exàmens respecte als anys anteriors. I recordava que, malgrat això, l’alumnat ha treballat molt durant el curs. Recordem que l’alumnat pot sol·licitar la revisió dels exàmens des de hui fins dimecres. La convocatòria extraordinària serà els dies 1, 2 i 3 de juliol, i per a l’alumnat afectat per la dana serà el 22, 23 i 24 de juliol. A més, justament hui s’inicia el termini de sol·licitud d’admissió a ensenyaments de grau en les universitats públiques i centres adscrits. El termini finalitza el pròxim quatre de juliol. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Sanitat reforçarà la cobertura sanitària a partir de l’1 de juliol amb l’obertura de més consultoris auxiliars a les platges de la Ribera

Sanitat destina 82,5 milions d’euros per a ampliar i garantir la cobertura assistencial este estiu. A banda de l’obertura de consultoris auxiliars, es reforçaran els centres de salut de les poblacions amb platja. En el nostre cas, tant les platges de Sueca, Cullera, Tavernes i Gandia comptaran amb reforç. La Conselleria preveu obrir 6 consultoris auxiliars de platja més que en l’estiu anterior pel que en total seran 25; d’estos, 7 són de la província de Castelló, 12 de la de València i 6 de la d’Alacant. A més, s’ha previst reforçar altres 74 centres d’atenció sanitària que estan oberts durant tot l’any, 8 més que en l’estiu passat. El pressupost previst contempla, d’una banda, les contractacions addicionals que es pretenen realitzar per a reforçar els centres d’Atenció Primària; i, d’altra, consultoris de les zones de major afluència turística, sempre que existisca personal disponible. Per altre costat, també es preveuen els contractes de substitució per a cobrir al personal sanitari que es trobe de descans estival. El pla preveu, en principi i sempre condicionat a la disponibilitat de personal, més de 8.600 contractacions a més dels mòduls de reforç. A València, durant l’estiu obriran 12 consultoris auxiliars, tres d’ells a les platges de la Ribera com són Sueca-Palmeretes, Sueca-Mareny de Barraquetes i Cullera El Faro, a més dels de les platges de Gandia, Miramar, Bellreguart, Piles, Xeraco, Oliva i Tavernes de la Valldigna. A més, es preveu reforçar els centres sanitaris de Turís, Cullera Oasi, Cullera El Faro, CSI Cullera, El Perelló i CSI Sueca. El conseller de Sanitat, Marciano Gómez, explicava que l’objectiu és atendre la ciutadania tant d’ací com la que ve a les nostres comarques a passar les vacances. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

El Partit Popular lamenta que l’Ajuntament d’Alzira no s’haja adherit a una subvenció de 25.000 euros per a un projecte de salut i esport

El Partit Popular ha lamentat que l’Ajuntament d’Alzira no figure ni entre les entitats beneficiàries, ni tan sols les excloses, en la resolució de les ajudes del programa autonòmic i europeu «En Moviment» per a la prescripció d’activitat física orientada a la salut. Mentre altres 36 ciutats i mancomunitats com Gandia, Torrent, Dénia o València rebran fins a 25.000 euros cadascuna per a impulsar projectes de salut i esport, assenyalen des del PP, la nostra ciutat percebrà 0 euros perquè l’equip de govern ni tan sols va presentar la sol•licitud dins del termini oficial. Els populars denuncien que això suposa menys recursos per a programes de salut pública, la pèrdua de competitivitat davant municipis veïns i una nova mostra de la ineficàcia del govern local, ja que no és la primera ajuda que es perd per no tramitar-la a temps. Des del Partit Popular alzireny exigixen explicacions públiques immediates de l’alcalde sobre els motius pels quals no es va tramitar la sol•licitud; també demanen un pla de contingència pressupostària per a cobrir amb recursos propis les iniciatives que haurien d’haver sigut finançades amb fons europeus. Reclamen, així, el compromís formal per part de l’equip de govern que no es tornarà a repetir una negligència d’esta magnitud i que se sol•licitaran totes les convocatòries obertes en 2025. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Alzira crearà una mesa de coordinació multidisciplinària en matèria de violència de gènere

Alzira crearà demà una mesa de coordinació multidisciplinària en matèria de violència de gènere. Es tracta d’una iniciativa que naix arran la Junta Local de Seguretat que pretén fer una diagnosi de la situació d’Alzira en matèria de violència de gènere i posar en comú totes les iniciatives realitzades. Esta reunió comptarà amb representants de l’Ajuntament, a través del departament de Serveis Socials i Igualtat, Educació, Sanitat i Policia Local, la Policia Nacional, l’Oficina d’Atenció a Víctimes del Delicte i el Jutjat de Violència de Gènere d’Alzira. També se sumen a esta reunió el Consell Escolar municipal i els centres de salut. A més de fer la diagnosi de la situació del municipi en l’últim semestre a través de les dades de Viogen, es donarà part de les activitats realitzades des de l’Ajuntament i es farà la previsió de cara al pròxim any. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Alzira commemora el Dia Mundial de Presa de Consciència de l’Abús i Maltractament a les persones majors amb tres xarrades

Les persones majors són protagonistes esta setmana a Alzira. Ahir es commemorava el Dia Mundial de Presa de Consciència de l’Abús i Maltractament en la Vellesa, i al llarg d’esta setmana tindran lloc diverses activitats als centres de persones majors de la ciutat. Dimarts i dijous a les 17:00 tindran lloc dos xarrades sobre la mateixa temàtica en centres diferents, sota el títol Com disminuir la por davant pluges o Protocols d’alarma. Demà serà al Centre de Convivència Pedro Garcia, a l’avinguda del Parc, 15; i dijous serà el torn del Centre de Convivència Antonia Cerdà, al carrer Trafalgar, 65. I a banda, l’Associació de Pensionistes El Xúquer acollirà una altra xarrada a càrrec d’un psicòleg especialitzat en treball psicosocial, qui parlarà sobre la prevenció del maltracte en la vellea i com cuidar-nos entre tots i totes. Serà este dimecres a les 17:30 a La Parrilla, a l’av. Sants Patrons núm. 9. La xarrada, com explicàvem, s’emmarca en la commemoració del dia Mundial de Presa de Consciència de l’Abús i Maltractament en la Vellesa, una data oficial de l’ONU que vol denunciar el maltractament, abús i sofriments als quals són sotmesos molts ancians i ancianes en diferents parts del món. La regidora de Serveis Socials, Igualtat i Polítiques Inclusives, Amèlia Blanquer, destacava en esta línia que és fonamental respectar a les persones majors i els seus drets. Pots escoltar ací l’entrevista realitzada a El dia per davant: I ací l’informatiu sencer:

La Unió Llauradora i Ramadera denuncia noves deteccions de taca negra en cítrics importats de Sud-àfrica

El sistema europeu d’alertes ràpides en aliments RASFF ha detectat al maig dos enviaments de llimes procedents de Sud-àfrica i infectats pel fong que provoca la taca negra. Una situació que posa en risc la citricultura valenciana, destaca la Unió Llauradora i Ramadera, ja que s’està permetent l’entrada d’esta plaga letal per als cítrics i caquis, que no es troba a Europa. La taca negra dels cítrics és una malaltia fúngica que afecta els arbres cítrics, causant taques fosques en les fulles i fruits i reduix de manera potencial la qualitat i quantitat de la fruita. Representa una amenaça fitosanitària de primer ordre per a la citricultura valenciana i europea. La introducció d’este organisme nociu en els cultius europeus, destinats majoritàriament al mercat europeu en fresc, suposaria un colp irreparable per a l’economia dels productors i per al medi ambient, a causa de l’abandó de superfície de cultiu, assenyalen des del sindicat agrari. La Comissió Europea té la responsabilitat de vetllar per la sanitat vegetal dels cítrics i evitar l’entrada de plagues o malalties. Si les autoritats  no adopten mesures adequades per a evitar la seua introducció, podrien estar incorrent en una responsabilitat patrimonial pels danys, segons explica el secretari de la Unió, Carles Peris. D’altra banda, també denuncien que s’ha detectat entrades de fruites i hortalisses de països tercers amb matèries actives no autoritzades a la UE o que superen el Límit Màxim de Residus. De 60 intercepcions a maig de 2024 es passa a les 72 de maig de 2025. L’organització agrària reitera la necessitat d’establir mecanismes de reciprocitat en els estàndards de producció entre els productes importats i europeus. – Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Èxit de participació en les primeres portes obertes de l’Arxiu municipal d’Alzira amb motiu del Dia de l’Arxiu

El catedràtic d’història Joan del Alcázar va tancar divendres la celebració del Dia de l’Arxiu després de tota una jornada de portes obertes. El balanç d’esta iniciativa ha estat qualificat d’exitós donat l’interés mostrat pel públic assistent. A través de tres visites, l’Arxiu municipal d’Alzira ha exhibit les obres amb que compta en les seues prestatgeries i que el convertixen en un dels millors arxius del territori. Per a molts ciutadans, era la primera vegada que visitaven l’Arxiu, però també per a molts treballadors de l’Ajuntament, que desconeixien els seus fons. Donat l’èxit, no es descarta que es torne a repetir l’experiència, tot i que l’Arxiu es pot visitar en el seu horari sempre que es vulga. Ara bé, el regidor de Patrimoni, Xavier Pérez, recorda que moltes de les peces que es vegeren divendres, com per exemple l’Aurem Opus, estan custodiades i sols es mostren en jornades com estes. Finalment, el catedràtic d’història i perit en el cas Pinotxet, Joan del Alcázar, va explicar en el seu discurs la relació entre la informació com a fonament d’una societat democràtica i la situació que ve donada per l’ascens de Trump, que ha trencat el paradigma i els valors que la societat occidental té instituïts des de final de la segona guerra mundial, fent de la desinformació una eina per aconseguir el poder. Així i tot, Alcázar va donar un raig d’esperança perquè la societat ha d’avançar i continuar treballant en el coneixement i el saber. Imatge: Riberaexpress Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Segon dia de vaga del personal subrogat: el comité parla d’un 80% d’adhesió mentre Sanitat nega haver bloquejat la negociació

Segon dia de vaga a la sanitat de la nostra comarca a càrrec dels treballadors subrogats de la Conselleria. Una vaga a la que estan cridats 1.200 treballadors i treballadores de tot el sistema sanitari de la Ribera i que s’origina, segons els convocats, per la falta de voluntat de la Conselleria de Sanitat de negociar el seu conveni col·lectiu i igualar les seues condicions de treball a les de la resta de treballadors públics de la Sanitat. Ahir, el conseller de Sanitat, Marciano Gómez, parlava d’este rebuig a negociar i negava la major. El que expressava el conseller és que, ara fa un any i mig, els oferiren als treballadors una proposta que rebutjaren perquè estaven esperant que per sentència judicial pogueren assumir el que l’anterior govern del Botànic els havia oferit. Segons Gómez, la Conselleria sabia que l’oferta del govern anterior era nul·la de ple dret perquè no s’havia fet amb consignació pressupostària. És a dir, la Conselleria sí que els va oferir negociar i foren els treballadors els que no volgueren, i ara no s’accepta la pressió d’una vaga. Per la seua banda, el comité de vaga afirma que no vol entrar en una guerra de xifres front a les dades de Conselleria. Ara bé, assenyalen que han rebut més de 300 adhesions del personal que està cobrint els serveis mínims obligatoris, pel que calculen que l’adhesió a la vaga es realment d’un 80%, molt lluny del 23% que deia ahir Sanitat. Així mateix, han volgut desmentir que la Conselleria amb el nou govern haja fet una proposta, destacant que no han rebut en cap cas res per escrit. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:

Alzira Ràdio 107.9 fm Player oficial