L’Ajuntament d’Alzira obrirà dilluns 5 el termini de sol·licitud de Cryptolaemus per a lluitar contra el cotonet als cultius de kaki i cítrics

L’Ajuntament d’Alzira obrirà el pròxim 5 de maig el termini perquè els llauradors sol·liciten el repartiment de l’insecte Cryptolaemus per a lluitar contra la plaga del cotonet en els cultius de kaki i cítric durant la campanya de 2025. Podran sol·licitar este tractament fins el 6 de juny. La cria del Cryptolaemus s’ha dut a terme a l’Insectari municipal de l’Ajuntament d’Alzira. Podran sol·licitar-lo les persones físiques o empreses propietàries de parcel·les agrícoles de kakis o cítrics que actualment estiguen en explotació, situades en el terme municipal d’Alzira. Degut a que es prioritza la màxima vida útil d’este insecte al camp, tindran preferència les explotacions agrícoles amb certificat ecològic, seguides de la producció integrada i de les explotacions convencionals, respectivament. Per a fer la sol·licitud han d’aportar les dades de partida, polígon, parcel·la, superfície i tipus de cultiu a través del tràmit específic habilitat a la seu electrònica de www.alzira.es o presencialment en les oficines de la Clau de l’Ajuntament. I també han d’adjuntar una declaració responsable, tal i com explica el tècnic de Medi Ambient, Sergi Abril. El repartiment del Cryptolaemus es realitzarà segons es desenvolupe la producció, entre els mesos de juny i agost, respectant l’ordre de prioritat dels criteris indicats. I per a més informació, poden escriure a mediambient@alzira.es. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
El PP d’Alzira denuncia una mala gestió de l’equip de govern local al haver-se paralitzat les obres de construcció del nou Institut Rei En Jaume

El Partit Popular d’Alzira ha acusat l’equip de govern de fer una mala gestió al haver-se paralitzat les obres de construcció del nou Institut Rei En Jaume. Al gener de 2022 es van reprendre els tràmits per a la construcció del nou institut, després d’haver estat bloquejats per un recurs interposat pel Col·legi d’Arquitectes de València en relació amb la licitació del projecte. Finalment, al maig de 2024 s’adjudiquen les obres a l’empresa constructora Vialterra Infraestructuras. Quasi un any després, destaquen des del PP, durant este mes s’ha detectat una ralentització en els treballs de l’estructura, acabant en la paralització total de l’obra. Des del Partit Popular exigixen a l’equip de govern municipal les explicacions necessàries per a saber realment quin ha sigut el motiu que ha provocat esta situació; així mateix, han sol·licitat formalment la consulta de l’expedient. Els populars han mostrat la seua preocupació per esta situació, ja que podria allargar-se en el temps i impedir que es disposara en un termini breu de les noves instal·lacions de l’Institut Rei En Jaume, una infraestructura tan necessària per a la ciutat d’Alzira. Una obra que porta anys de retard i que ha hagut de ser una Conselleria gestionada pel Partit Popular qui finalment ha assumit la gestió econòmica per a poder fer-la realitat, assenyala el regidor del PP Rubén Palau. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
El Departament de Salut de la Ribera desenvolupa onze programes de salut comunitària per a promoure hàbits saludables

El Departament de Salut de la Ribera està realizant onze programes de salut comunitària en diferents municipis de la comarca amb l’objectiu de promoure hàbits saludables, enfortir el suport social i millorar la qualitat de vida de la ciutadania. Estos onze programes s’agrupen en tres grans àrees temàtiques. La primera, l’àrea d’activitat física i autocura, on destaca “Ribera Camina”, un programa de passejos saludables per a majors de 18 anys que va comptar amb 945 participants d’11 municipis diferents en 2024. I de fet, el pròxim 10 de maig se celebrarà a Algemesí la “5a Trobada Ribera Camina”. Altres programes d’esta àrea són “Tallers d’esquena i muscles” i “MenjaBé”. Quant a salut matern-infantil, el segon gran grup, el programa de “Lactància materna” va comptar amb 139 sessions i 95 assistents en 2024. Als “Tallers de massatge infantil” van participar 42 persones en 19 sessions. “Criança positiva” es dirigix a pares i mares recents, amb 17 sessions i 53 assistents, i el programa d’acompanyament perinatal, orientat a embarassades i les seues parelles, va registrar 266 sessions amb 339 participants. Després, el programa “Cuidac”, en l’àrea de salut emocional, va formar a 103 persones cuidadores en 40 sessions, i “Estembé” va promoure el benestar emocional en dones sense diagnòstic clínic a través de 14 sessions i amb 45 participants. José Vicente Gozalvo, subdirector d’Infermeria d’Atenció Primària, destacava que la salut comunitària és una prioritat per al Departament de Salut de la Ribera. I assenyalava que el treball es fa amb la col·laboració dels diferents ajuntaments de la Ribera. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
El Centre de salut d’Hort dels Frares acull hui un punt de donació de sang entre les 17:00 i les 20:30

Hui la ciutat d’Alzira acull una nova jornada de donació de sang del Centre de Transfusió de la Comunitat Valenciana; en este cas, el punt de donació estarà habilitat al Centre de Salut d’Hort dels Frares des de les 17 h fins a les 20:30 de la vesprada. Recordem que per a donar sang cal tindre 18 anys, pesar més de 50 quilos i no acudir en dejú. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
Alzira celebra demà l’edició número 33 de les Jornades d’Exaltació del Tambor i el Bombo

Malgrat haver passat ja la setmana gran de la Setmana Santa, Alzira continua celebrant els esdeveniments tradicionals. I és que demà tindrà lloc l’edició número 33 de les Jornades d’Exaltació del Tambor i el Bombo. A les 10:30 del matí començarà la jornada festiva amb la concentració en el Monument al Tambor, seguida de la desfilada a les 11:00. El recorregut d’enguany s’iniciarà a l’av. Luis Suñer i seguirà per pl. del Regne, Sants Patrons, pl. Major, Calderón de la Barca, Faustino Blasco, Major Santa Caterina, Constitució, Salvador Enguix, pl. del Sufragi i pl. del Carbó, on finalitzarà. A les 14:00 serà el dinar. Ja ben entrada la vesprada, a les 18:00 serà el torn l’Exhibició de Bandes. A les 21:00 tindrà lloc el sopar i ja a les 22:30 de la nit el Concurs Nacional de Bandes a la pl. del Carbó, seguit de l’acte de clausura i la Trencada de l’hora. Ens explicava Ángela Alfonso, directora de la Banda de la Junta de Germandats i Confraries, que enguany participen 8 bandes al concurs, 6 d’Alzira i 2 de Terol. Pots escoltar ací l’entrevista realitzada a El dia per davant:
La Germandat de la Santa Cena reobrirà el seu dossel als visitants demà dia 3 i el 9 i 10 de maig

Els recordem que la Germandat de la Santa Cena torna a obrir el seu dossel perquè puga ser visitat durant alguns dies del mes de maig. Demà és el primer dia que es podrà visitar; concretament, en horari d’11:00 a 13:30 i de 17:00 a 20:30. Esta iniciativa pretén que confrares i veïnat d’altres poblacions puguen contemplar esta senya d’identitat alzirenya fora de la celebració de la Setmana Santa. La reobertura del dossel servix també per a difondre esta tradició i fer un pas més per a aconseguir que els dossels d’Alzira siguen declarats Bé d’Interés Cultural. El dossel de la Santa Cena també es podrà admirar el divendres 9 de maig, de 17:30 a 21:00, i el dissabte 10 de maig d’11:00 a 13:30 hores i de 17:00 a 21:30. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
Alzira acollirà la pròxima tardor la setena edició del Salón de Otoño del Realismo, organitzat per l’artista alzireny Josep Francés

Alzira acollirà la pròxima tardor la setena edició del Salón de Otoño del Realismo, que organitza com cada any l’artista alzireny Josep Francés. Un concurs de pintura de caire internacional que tindrà lloc entre el 17 d’octubre i el 29 de novembre. Tots els artistes que vulguen participar ja poden enviar les imatges de les seues obres perquè d’ací a setembre el jurat faça la selecció de les peces que finalment s’exposaran i entraran en concurs. Esta iniciativa és una de les poques que hi ha a tota Espanya que es destina a premiar únicament els artistes realistes i figuratius, una tendència en l’art que a hores d’ara es troba en minoria respecte a la tendència a l’abstracte, tal i com explica Josep Francés. Es tracta d’un certamen internacional de pintura de tema i tècnica realista així com un concurs de dibuix també centrat en el realisme. Enguany l’Ajuntament d’Alzira es desvincula del Saló i, per tant, no s’oferirà el tradicional premi Teodor Andreu. Des de la galeria Lorenzo de Médici, que dirigix Josep Francés, s’establiran diversos premis per a les pintures en xicotet format, de 20×20: un primer guardó de 600 euros i un segon de 300 euros. A banda, hi ha un premi de 500 euros per al dibuix centrat en el realisme; en este cas, les obres poden tindre una grandària de 40×40 fins a 100×100. Els artistes poden enviar ja les seues propostes al correu electrònic virtuality_arquitectura @yahoo.es. La participació és gratuïta. En setembre es farà la selecció i a partir del dia 17 d’octubre s’inaugurarà l’exposició, que enguany es farà amb la Galeria Lorenzo de Médici, la qual ha canviat d’ubicació i s’obrirà a la plaça del Carbó numero 7. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
Agenda cultural: 2 de maig de 2025

Anem amb la primera agenda cultural d’este mes de maig de 2025, en este altre cap de setmana llarg de pont que ens deixa teatre i cinema. Hui és el torn del teatre per a jóvens i adults. A les 20:30, el Gran Teatre acollirà l’obra LA CORPORACIÓ de CRIT Companyia de teatre, amb text de Daniel Tormo i direcció d’Anna Marí. En “La Corporació” tindrem l’oportunitat de veure tres alcaldes en la seua faceta pública, però també en els racons més amagats de la seua intimitat i dels seus somnis. L’obra està recomanada a partir de catorze anys. I les entrades, a 8 euros, 6 a preu reduït, poden adquirir-les a notikumi.com. I demà torna el Club Cinema Alzira amb una programació especial, ja que presentarà el festival de curtmetratges anomenat “Alzira en curt”, a partir de les 19:00 a la Casa de la Cultura. Es projectaran els curts Hàbitat, d’Elena Escura Málaga; La Ropavejera, de Nacho Ruipérez; El hombre que encontró la cabeza, d’Adrian Bellido; 8 pasos, d’Alexandra Croitoriu; Els amants, de Joan Vives; i Sisè primera, d’Albert Carbó. L’entrada, disponible a notikumi per 3 euros, 2 amb carnet jove i per a jubilats. Pots escoltar l’informatiu sencer ací:
L’Informatiu d’Alzira – 30 d’abril de 2025

Beatriz Tortosa i Claudi Penalba ens acosten l’actualitat d’Alzira.
Els sindicats majoritaris celebren l’1 de maig reclamant atenció a la salut mental i amb preocupació per les conseqüències dels aranzels d’EUA a la Ribera

La reivindicació en este 1 de maig per als sindicats se centra en l’increment del salari mínim interprofessional i en la comarca en concret, en fer front a la situació que es pot derivar dels aranzels imposats per Estats Units per a empreses tant potents de la comarca com la Ford o les agroalimentàries. Els secretaris comarcals de Comissions Obreres i UGT insten a seguir millorant en la legislació laboral amb la reducció de la jornada i l’increment del salari interprofessional fins arribar a nivells europeus. A més, també es demana una nova regulació de l’acomiadament més d’acord amb els estàndards d’Europa. Els sindicats entenen que la pujada dels sous és compatible amb la recuperació de l’ocupació en termes qualitatius i quantitatius. Pel que fa a les dades actuals, entenen que són positives a la Ribera ja que en l’últim any s’ha rebaixat la xifra de l’atur en un 5% a la comarca. Les dones continuen sent majoria en les cues de l’atur i la població major de 44 anys suposa el 59% de les persones aturades; un problema difícil de resoldre que passa, per una banda, per acreditar la formació de les persones que arriben prop dels 50 sense títols però amb molta experiència acreditable; i, per altra, per fomentar programes de formació des de les institucions per a estes persones. En este aspecte, el secretari d’UGT ha criticat el viratge que ha donat la Generalitat als plans i programes d’ocupació, ja que no es tindrà en compte la implicació dels sindicats alhora de fer plans d’ocupació i no es tindrà en compte les situacions de vulnerabilitat. En este tema, també han explicat que ara les contractacions dels programes de Labora seran d’un màxim de sis o nou mesos i no d’un any, com fins ara, un temps que permetia a la persona gaudir de l’atur. Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball Comissions Obreres i UGT de la Ribera també han fet referència a la celebració del Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball. Ambdós sindicats en la Ribera han centrat les seues demandes en la necessitat de reconéixer els problemes de salut mental en les mútues i que els accidents in itinere siguen reconeguts com accidents laborals. Els accidents laborals en 2024 s’han incrementat en 1.371 casos respecte l’any anterior. De fet, durant l’any passat moriren 109 persones, incloent les 28 persones que moriren durant la dana anant o tornant de treballar. Una situació excepcional, tot i que de normal estos accidents no es contabilitzen com accidents laborals. Des dels sindicats es demana reforçar els recursos d’inspecció de treball; es considera imprescindible adoptar mesures urgents per a frenar l’augment d’estrés laboral. De fet, la llei de prevenció de riscos laborals complix 30 anys i cal una actualització. Un dels objectius que tenen els sindicats en el tema de salut laboral és que es tinga en compte la salut mental com un tema laboral, i per això consideren necessari que les mútues compten amb psicòlegs i psiquiatres per abordar-la, al igual que en Europa.


















