La Unió Llauradora i Ramadera denuncia un nou augment del 41% en els rebutjos de cítrics importats a la UE amb plagues o malalties de quarantena durant 2024. Des del sindicat demanen a les autoritats europees un major control als enviaments de tercers països.
La Unió titllava d’escandaloses les dades del 2024, ja que s’ha passat de 141 rebutjos de crítics de tercers països en 2023 a 199 en 2024; és a dir, 58 intercepcions més. El gruix de l’ascens del rebuig es produïx als països de Mercosur (Argentina, Brasil i Uruguai), amb un 178% més d’intercepcions. Estos països han passat de les 36 deteccions en 2023 a les 100 en 2024. Precisament, esta situació es dona quan ja existix un acord polític entre la UE i Mercosur, encara sense l’aprovació del Consell i Parlament i la ratificació dels Estats membre; este acord implicaria, per exemple, llevar els arancels per als cítrics d’estos països de Mercosur per tal que tinguen accés preferencial.
Amb tot això, el sindicat agrari reclama a Brussel·les més inspeccions i controls en origen dels fruits importats, així com un enduriment del tractament en fred, l’únic mecanisme que, ben executat, evita l’entrada de la ‘Falsa arna’, fent que es complisca rigorosament el que està aprovat per als enviaments de taronges i que s’estenga també a mandarines i pomelos.
Pots escoltar l’informatiu sencer ací: